• "gustav mahler tarafından yaylı orkestrası için düzenlenmiştir, yeni haliyle de etkileyiciliğinden bir şey kaybetmemiştir."
  • "yaylı dörtlüsü için yazılmış en güzel eserlerden birinin ilham ve isim kaynağı.kötü havalar, rahatsız bünyeler için müzik:alban berg quartet"
  • "maiden'i lead kemanin, death'i de cellonun caldigini ogrendikten sonra baska bir guzel dinlenen quartet."
  • "(bkz: death and the maiden)"
  • "tüyleri diken diken eden bir schubert saheseridir...bir digeri için, (bkz: der erlkönig)"
  • "(bkz: ölüm ve kiz)"
  • "eser re minör olup, schubert'in bir lied'inin adını taşımaktadır. adı geçen lied'inin teması quartet'in ikinci bölümünde, birçok varyasyon yazılarak kullanılır."




Facebook Yorumları
  • comment image

    schubert ve beethoven'ın son yıllarının ortak noktaları vardır. ikisi de son yıllarını hasta ve parasız geçirmişlerdir. ve iki besteci de son yıllarında ölüm korkusu altındayken yaylı dörtlü eser vermiştir.

    benim ilgim çeken beethoven'ın op.130 yaylı kuarteti ile schubert'in death and maiden'ı arasındaki konu benzerliği.

    beethoven'ın op.130'unun ölümü konu edindiğine dair açık bir ibare elimizde yok. ancak beethoven bu eseri hastalık ve umutsuzlukla boğuştuğu bir dönemde ölümü ensesinde hissederken yazmıştır. özellikle op.130'un beşinci bölümü olan cavatina'da beethoven bir anlamda azrail ile yüz yüze kalmaktadır.
    bu bölümü kendimce şöyle yorumluyorum: cavatina'da beethoven azrail ile yüzleştiği anı tasvir etmektedir. azrail beethoven'ın canını almaz ama ona kendini tanıtır. ona ölümün nasıl bir his olduğunu gösterir. beethoven sanki bu yüzleşmenin izlenimlerini cavatina'da kağıda dökmüştür.

    ayn şekilde schubert de death and maiden'ı yazarken hastalık ve parasızlıkla savaşmaktaydı. 1823 yılını hasta yatağında geçiren schubert ölümden kıl payı kurtulmuştur. death and maiden bu hastalığın ardından 1824 yılında yazılmıştır. eserin esin kaynağı matthias claudius'un bakire ve azrail isimli şiiridir. şiirde bakire kadın azraile canını almaması için yalvarır. schubert'in hasta yatağında ölüm korkusu çekerken yaylı dörtlüsü için bu temayı seçmesi rastlantı olmasa gerek.

    schubert death and maiden'ı 1824 yılında, beethoven ise op.130'u 1825 yılında yazmıştır. iki büyük bestecinin yakın zamanlarda aynı konuyu işlemesi oldukça ilginç gerçekten.

    işin ilginci iki bestecinin bir yıl arayla ölmesidir. beethoven 1827'de, schubert 1828'de ölmüştür.

    eduard herriot'un beethoven kitabında korkunç bir hikaye var. 1827 martında beethoven defnedlirken schubert tabutun arkasından yürümüştür. cenazeden sonra schubert iki arkadaşıyla birlikte içki içmek için hana uğrar; ilk kadehi beethoven'ın anısına, ikincisini de bundan sonra ilk ölecek olanın onuruna kaldırırlar. ancak schubert aslında kendisi için kadeh kaldırdığının farkında değildir. 1828 yılında ölür.


    (erngck - 6 Eylül 2015 15:59)

  • comment image

    vorüber, ach, vorüber!
    geh, wilder knochenmann!
    ich bin noch jung, geh lieber!
    und rühre mich nicht an, und rühre mich nicht an.

    gib deine hand, du schön und zart gebild!
    bin freund und komme nicht zu strafen.
    sei gutes muts!
    ich bin nicht wild, sollst sanft in meinen armen schlafen!

    şeklindedir sözleri...


    (sacramentum - 17 Haziran 2005 16:16)

  • comment image

    eser re minör olup, schubert'in bir lied'inin adını taşımaktadır. adı geçen lied'inin teması quartet'in ikinci bölümünde, birçok varyasyon yazılarak kullanılır.


    (dr moriarty - 4 Ağustos 2006 20:36)

  • comment image

    dün viyana'da bir arkadaşımın evini ararken tesadüfen schubertin öldüğü eve rastlamamın arkasından eve gelip dinlediğim, tekrar dinlediğim, tekrar dinlediğim, tekrar dinlediğim, tekrar dinlediğim, tekrar dinlediğim, tekrar dinlediğim,... eser.


    (cuci - 4 Ağustos 2006 20:48)

Yorum Kaynak Link : der tod und das madchen