Mona Lisa ' Filminin Konusu : Katherine Ann Watson (Julia Roberts), 1953 yılında sanat tarihi öğretmeni olarak California’dan New England’da bulunan Wellesley Kız Koleji’ne gelir. Dönem savaş sonrasıdır. En başarılı ve en iyi öğrenciler bu okulda okusalar da, okul ve kasaba oldukça muhafazakârdır. Öğrencilerine, yürüyecekleri yolun onlara gösterilmiş olan değil, kendilerinin seçecekleri yol olduğunu anlatmaya çalışan Watson, güçlü bir muhalefetle karşılaşacaktır.
Ödüller :
The Long Good Friday(1981)(7,7-16547)
Get Carter(1971)(7,5-25583)
The Crying Game(1992)(7,3-46734)
Educating Rita(1983)(7,2-11103)
The Butcher Boy(1998)(7,2-8646)
Alfie(1966)(7,1-12116)
The Miracle(1991)(6,7-586)
Angel(1982)(6,4-650)
BAFTA : "BAFTA Film Award-Best Actor"
mona lisa ünlü bir tablo. şifresi de haliyle sürekli değişmek zorunda. bazı yüzeysel düşünen insanlar bunun farkına bile varamıyorlar. ulan her gün milyonlarca kişinin konuştuğu bir tablonun şifresi aynı kalacak değil ya. güvenliğiniz için şifrenizi periyodik olarak değişitirin diye boşuna mı diyorlar lan. herif aynı şifreyi 600 yıl boyunca kullanır mı yavşo!
(peder zickler - 7 Aralık 2007 12:23)
şahsi fikrim, yıllardır insanların gizemini çözmeye çalıştıkları gülümsemenin sırrı, aslında zavallı kadının, ''amuna kodumun leo'su bitir de artık gideyim kaç saat oldu!'' diyen iç sesini da vinci'ye belli etmeme çabasıdır. içinden söverken, dışarıya gülmek zorunda olduğundan ortaya böyle bir tablo çıkmıştır işte.*
(opvea - 12 Aralık 2007 20:51)
fransalı bir tüccarın eşinin portresidir. üstünde yeni ölen çocuğunun acısını taşımaktadır. yüzündeki gizemli gülümseme yüzyıllardır sanatçıların ve bilim adamlarının ilgisini çekmiştir.
(luna - 17 Mayıs 2002 10:00)
sanattan bi haber ki$ilerin kendini bilmez ele$tirilerine maruz kalan, desen tadının yanında yapımında kullanılan teknikler sebebiyle ekol haline gelmi$ olan leonardo da vinci eseri. dikkatli bakıldıgında kadının sol ve sag yanındaki arkaplan e$ degerde degildir. bu perspektif teknigi resme goze batmayan bir derinlik kazandirir. ayrıca leonardonun kendi icadi olan boya karı$ımını kullandıgı ilk desenidir. resimdeki kadının gulup gulmemesi, leonardonun icindeki gizli ibneyi yansıtması veya herhangi ba$ka bir konuyla ugra$mak dombililiktir kanımca.
(resureksiyon - 5 Ağustos 2002 11:52)
gören herkesin ilk olarak "aaa, kücücük bişeymiş ayol. ben de büyük bi tablo sanıyodum" seklinde bir yorum getirdigi eser
(charming - 9 Eylül 2002 03:07)
disleri carpik mi degil mi cok merak edilen bir bayan
(nuitari - 16 Ekim 2002 19:33)
değişik derecelerdeki kontrast ve aydınlatma beyin tarafından farklı algılanırmış ya:eğer ilk kadının gözlerine dikkat ediliyorsa, bakan gözün çevre alanı -siyah ıle beyaz, hareket ve gölge algılanır- ağız üzerine odaklanacak ve detay görülmeyeceği için belirgin elmacık kemiklerinden köken alan gölgeler*, tarafınızdan gülümseme olarak algılanacaktır. ancak dogrudan ağız üzerine odaklanılırsa, gülümserken görülemez. ayrıntıları ortaya seren o ellerle* yaratılmıştır bu da zaten.
(felis - 17 Kasım 2002 00:43)
mona lisa'nin yüzünün sağ tarafı leonardo'nun kendi portresidir*. mona lisa'nın sol bölümü ve leonardo'nun sol bölümünün yatay olarak ters çevrilmiş hali* birleştirildiğinde (leonardo boşuna saçını başını ağırtmamıştır insan bedenini geometrik olarak inceleyerek*) ortaya yarı erkek yarı kadın bir mona lisa çıkar (ya da mona leo). belki de mona lisa, leonardo'nun kendini kadın bedeninde resmedişinden başka bir şey değildir.(bkz: narcissus)
(kenny - 17 Kasım 2002 01:30)
ucube amina koyim.oh be. tesekkurler basbakanim.
(aygir the tower - 13 Ocak 2011 23:24)
(bkz: swh)
(tabalaharus - 24 Haziran 2011 17:15)
da vinci'nin bir tablosu olmasının yanı sıra böylesine bir fenomen oluşunu 1911 yılında louvre'dan çalınmasına borçlu olan eser. çalındığı farkedildiğinde polis bulunabilmesi için hızla la gioconda'nın 6,500 kopyasını üretip paris sokaklarında dağıtmış, gazeteler ön sayfalarına eserin tamamını basmış. sanatın o yıllarda seçkinlerin ayrıcalığı olduğu düşünüldüğünde, her fransız'ın louvre'da bulunan bilmemkaçbin tane eseri tanımayacağı açık. mona lisa, aslında seçkinlerden olmayan sıradan avrupalı'nın ilk tanıştığı sanat eserlerinden biri olmuş. onca tablonun arasından nedense sadece mona lisa'nın bu denli kıymetli olmasında arkasındaki "halk desteği"nin rolü büyük. bir rönesans eserinin nasıl olup da 20. yüzyılın popüler kültür ikonlarından biri haline geldiğinin düşündüren hikayesini yazmış bu ufak portre.
(biyiksiz kedi mahmut - 8 Eylül 2011 20:38)
leonardo da vinci'nin 1503-1505 yillari arasinda yaptigi tablodur.resim francesco del giocondo'nun karisinin bir representasyonudur.o siralar takilan isim ise "la gioconda", yani "neseli olan" idi.resmin portre bolumu alt parcasi gozukmeyen bir piramid seklindedir. bunun nedeni izleyicinin icinde bulundugu kubik ortami efektini arttirmaktir. bu ayrica izleyicinin bakis acisini manzara bolumune yoneltmektedir.insan figuru koyu sari tonlarda ve daha belirgin iken manzara bolumu sfumatodur.freud'a gore mona lisa'nin yuzundeki gulumseme, leonardo da vinci'nin cok az hatirlamasina ragmen bir sekilde resmedebildigi annesinin gulumsemesidir.
(shab - 9 Nisan 2003 04:33)
leonardo da vinci'nin gizemlerle dolu tablosu. hakkında bir çok rivayet olmakla birlikte, kanımca en kuvvetlisi aslında yaşadığı aşkı bu tabloya aktarmasıdır.rivayete göre leonardo da vinci eşcinseldi ve asistanı olan gian giacomo caprotti da oreno'ya aşk besliyordu. mona lisa tablosu ise gian giacomo caprotti da oreno ve lisa del giocondo'nun karışımıydı. http://www.itsjustlife.com/salimonac.jpgsoldaki bildiğimiz mona lisa tablosu, sağdaki ise gian giacomo caprotti da oreno'nun suratı. benzerlik yadsınamaz.leonardo da vinci'nin o zamanlar tabloyu yanından ayırmamasının sebebi o zamanlar anlaşılamıyordu. aslında sebebine şimdi bakınca çok açık olduğunu anlayabiliyoruz.eşcinsellik o zaman büyük bir suçtu ve leonardo da vinci hakkında dedikodular vardı. tabloya bakılıp bunun gian giacomo caprotti da oreno'ya benzerliği anlaşılırsa o zaman sorun çıkabilirdi.işin en can alıcı kısmı ise gian giacomo caprotti da oreno olarak bilinen kişiye leonardo da vinci nin taktığı lakap. leonardo da vinci, gian giacomo caprotti da oreno'ya "mon salai" lakabını takmıştı. bu küçük şeytan anlamına gelir. sebebi ise gian giacomo caprotti da oreno'nun çok kavgacı, israfkar ve dağınık biri olmasıydı. bir şey dikkatinizi çekmiştir belki. "mon salai" yani gian giacomo caprotti da oreno'ya takılan lakap, mona lisa'nın anagramı..
(cemlemikonusuyorsun - 19 Mayıs 2012 05:03)
bir iddiaya gore gogus bolumu aslinda leonardo tarafindan kasitli olarak kalca gibi cizilmistir. (tablonun parasini mi vermedi cizdiren eleman ne yaptiysa artik).
(def - 26 Temmuz 2003 18:02)
rönesans döneminin simge tablolarından biri, leonardo da vincinin kendine has geliştirdiği atmosferik perspektifi uyguladığı tablolardan biridir. rönesans döneminde, antik çağdaki greco-romen sanatının realizmine ve eski yunan ve romanların insanı olabileceğinin en güzel ve ilahi güzelliğe en yakın haliyle resmetmek tutkusuna bir geri dönüş hadisesi yer buldu. ve bu sebeple pierro della francesca, paolo ucello gibi artistler 14. yüzyılda perspektif arayışlarına hız verdiler, leonardo da vinci ise bu arayışlara atmosferi baz alan ve mona lisa tablosunda manzara üzerinde görebileceğiniz perspektif biçimini ele aldı. ona göre, atmosferin etkisiyle, uzaktaki cisimler daha silik ve sisli gözükürler. bu sanatçının, uzağa doğru cisimleri küçülten ama onları aynen yakındakiler kadar belirgin çizen 14. yüzyıl perspektif anlayışına cevabıdır. bu tablo -ki avrupa'da la jaconde daha tanınmış bir adıdır- bir de o meşhur gülümseme olayı ile tanınır. ellerin duruşundan hanımefendinin hamile olduğu ve bebek bekleme heyecanı ile gülümsediği sonucu bile çıkarılmıştır. mona lisa neden balkondadır? buna da o zamanki evli hanımların sosyal hayat yerine daha çok evde bir hayat geçirmeleri yorumu getirilmiştir, yüzün sol yanı da o yüzden dünyayı daha iyi tanıyamanın verdiği sıkıntıyı ifade edermiş. ama aslında bu, mona lisa'nın arkasında uzanan manzarayı atmosferik perspektifi daha iyi yansıtarak çizme kaygısından dolayı olabilir, yada kişi leonardo da vinci'nin olmak istediği kişiyi yansıtıyor teorisi doğruysa, la jaconde'un balkona kısıtlı kalması leonardo'nun gerçek kimliğini topluma iyi yansıtamamasının kendisinde yarattığı sıkıntıyı temsil ediyordur.her ne şekilde olursa olsun, mona lisa yeni çağın madonnasıdır, o zamana göre skandal ama gerçek bir kadın. insana ilham verirken düşündürür, gözleriyle yüzyıllar sonrasının insanına soru sorar gibi bakarken aslında bize kendisi hakkında sordurur, cevapları ise o vermez, bizim o cevapları kendimizin bulmasını ister.
(freezingmoon - 25 Ağustos 2003 22:57)
hakkında kitaplar yazılan ünlü tablo hakkında çok fazla bilinmeyen gerçekler:- 77 cm. x 55 cm. ebatlarındaki tablo aslında daha büyüktür fakat kadının sağında ve solunda yer alan sütunlar sonradan kesilmiştir. bu nedenle çoğu kişi kadının aslında bir terasta poz verdiğinin farkında değildir.- tablodaki kadının kimliği ile ilgili en genel kabul görmüş varsayım, floransalı francesco di bartolommeo di zanobi del giocondo'nun üçüncü eşi olan lisa di antonio maria di noldo gherardini olduğudur. leonardo sipariş üstüne 1503 senesinde eseri yapmaya başlar. resim için poz veren lisa, o sene 24 yaşındadır. leonardo 4 senelik çalışması sonunda 1507'de floransa'yı terkeder ve sipariş edilen resmi sahibine vermez, yanında götürür. bununla ilgili iki varsayım vardır; birincisi leonardo'nun tabloyu tamamlayamadığı ve bu yüzden teslim etmediğidir. ikinci varsayım ise leonardo'nun eseri çok sevdiği için vermek istememesidir. hayatı boyunca tabloyu sürekli çantasında taşıyıp, gittiği her yere beraberinde götürmesi nedeniyle ikinci varsayım daha mantıklıdır.- 1516 yılında fransa'ya gelen leonardo, tabloyu fransa kralı 1. francis'e satar. kral tabloyu amboise'da yer alan şatosu için satın almıştır. geçen zaman boyunca tablo sırasıyla fontainbleau, paris ve versailles'ı dolaşıp nihayetinde 14. ludwig'in koleksiyonuna dahil olmuştur. - fransız devrimini takiben louvre'da sergilenmeye başlanan tabloyu napoleon müzeden alıp yatak odasına asmıştır. napolyon döneminin sona ermesini takiben tablo louvre'a geri dönmüştür.- 21 ağustos 1911 tarihinde italyan bir hırsız tarafından çalınan tablo, 2 sene sonra floransa'da ortaya çıkmıştır. italya'da bazı sergilerde yer aldıktan sonra fransa'ya iade edilmiştir.- 1956 senesinde tabloya asit dökmek suretiyle saldırılmış ve restorasyonu seneler sürmüştür. restorasyon sırasında tablonun büyük bir bölümü yeniden boyanmıştır.- 60 ve 70'lerde mona lisa new york, tokyo ve moskova'da sergilenmiştir.- uzmanlara göre tablonun arka planında bugün gözle farkedilemeyen, zamanın etkisiyle yıpranmış, silinmiş bir çok detay vardır.
(arsonist - 9 Mayıs 2004 15:43)
louvre müzesine girer girmez sizi "mona lisa şu tarafta" yazan tabelalar karşılar, tabloya giden en kısa yolu gösterir; "görsünler de kurtulsunlar" mantığıyla konmuş olsa gerek
(pumpkin - 28 Haziran 2001 22:50)
louvre müzesinde, camdan bir bölme içinde durur, çünkü bikaç sene önce bir herif uzaktan bıçak atmış resme...
(portakal - 8 Kasım 1999 22:38)
(:( bunun gibi bir şey. sağdaki parantezi kapattınız mı gülüyor,soldakini kapattınız mı ağlıyor. fazla büyütülecek bişi değil...
(a fragile wreck on a storm of emotions - 28 Ekim 2004 01:24)
leonardo da vinci tarafindan 1503 yilinda tamamlanmis eserdir. gercek adi la gioconda'dir. (ama daha cok mona lisa diye bilindigi icin ben de geldim buraya yaziyorum.) bu tablo su anda dunyadaki en degerli sanat eseri olarak degerlendirilmekte. 1962 yilinda tam 100 milyon dolarlik sigorta yapilmis bu eser icin. ama...evet "ama"si var. bircok sanat eserinde oldugu gibi yapildigi yillarda degeri anlasilamamistir. bu konuda anlatilan sehir efsanesi ise soyle. madonna (mona'nin uzun hali) lisa gerardini'nin -ki tablosu yapilan ve tabloya adini veren sahis oluyor ve kisaca mona lisa olarak biliniyor- kocasi francesco del giocondo -ki floransa'ni ileri gelenlerindenmis- tabloyu hic begenmemis ve "bu ne be, bir gozun kalk gidelim derken oburu otur bok yeme diyor" demis ve vinci'ye tablo icin para odemeyi "hadi canim, hadi aslanim baska kapiya" sozleri ile reddetmis.caresiz vinci tabloyu sanki tavlada yenilen adamlarin tavlayi koltuk altina almasi gibi koltuk altina koyup ortami terk etmis. ama bu tabloyu cok sevmis ve hep yaninda tasimis. tablonun ilk sahibi ise tabloyu 10 yil sonra satin alan fransa krali 1. francis olmus. tablo icin yaklasik 13 kg altin -simdinin parasi ile yaklasik 300 bin dolar- vermis. tablo su anda paris'teki louvre muzesi'nde muhafaza edilmektedir.
(niketese - 17 Kasım 2005 20:44)
Yorum Kaynak Link : mona lisa