• "the gospel according to st matthew adıyla bilinen, 1964 yapımı, pier paolo pasolini filminin orjinal adı."
  • "passion of christ i burada gören 288 000 kisi, o filmdeki guzel 5 civari sahnenin orjinalini ve daha fazlasini görmek icin bu filmi izlemeli"
  • "filmin oyuncularindan olup gercek hayatta oyuncu olmayanlardan biri icin (bkz: agamben)."




Facebook Yorumları
  • comment image

    bir pasolini eseri olarak biraz da kaçınılmaz bir şekilde, sinema tarihinin en tartışmalı filmlerinden biridir. tarihte senaryosunu tamamen bire bir incilden alan ilk ve tek filmdir. gösterime girmesiyle beraber vatikanı ortadan ikiye bölmüştür. şöyle ki, sol katolikler filmi beğenirken, sağ katolikler büyük tepki vermişlerdir. çok geçmeden filmin italya'da gösterimi kilisenin de baskılarıyla sansüre takışıp yasaklanır. ancak venedik film festivalinde katolik kilisesi ödülünü (ocic) kazanır!!!

    pasolini filmi için şöyle demiştir:

    "ne teolojik, ne de ideolojik bir film yapmak istiyorum. çünkü ben inanan biri değilim. isa'nın tanrının oğlu olduğuna inanmıyorum. ancak isa'nın ilahi, kusursuz, insani değerleri yüksek olan ideal bir insan olduğunu düşünüyorum."

    paso (biz çok samimiydik, ben ona "paso", o bana taso derdi) ne kadar böyle dese de, filmin ideolojik yanının gözden kaçması mümkün değildir. replikleri birebir matyas incilinden olsa da, isa ateşli sosyalist bir devrimci olarak ortamlara akar. şu ciddi entryde de cıvımadan edemedim ya, daha fazla saçmalamadan bitireyim. belgesel tadında bir filmdir.


    (axellennox - 15 Nisan 2007 00:38)

  • comment image

    taraflı olduğunu düşünerek izlemeye başladığım ama içinde hiçbir alay ya da saptırma görmediğim isa'nın hikayesini anlatan neredeyse belgesel niteliğinde pasolini filmi. buradan jesus christ superstar'a da selam çakarım.


    (labit - 25 Kasım 2007 16:44)

  • comment image

    italyan sinemasının yaramaz çocuğu olarak adlandırılabilecek yönetmen pier paolo pasolini'nin, 1964 yılında italyan neorealizm akımına göre çektiği, isa mesih'in hayatını anlattığı, ve hem sinema eleştirmenleri hem de tarihçiler tarafından en tarafsız ve gerçekçi isa mesih tasviri olarak adlandırılan film.

    isa mesih filmlerinin en bilinenleri ile mukayese ile bu filmi anlatmaya çalışalım bakalım. bu açıdan hollywood'un çıkardığı iki önemli isa mesih filmi var elimizde popülerlik açısından: biri ben-hur, diğeri the passion of the christ. hoş, aslında ben-hur anlatım bağlamında passion'a yaklaşamaz bile ama mukayese için bunu da alalım. ne de olsa hollywood'un pek değerli(!) bir filmi olarak addedilir.

    mel gibson'ın çekmiş olduğu passion, tam anlamıyla bir misyoner işlevi görmüştür ve hatırlayacaksınız, ne kadar büyük bir infiale neden olmuştu hem israil'de hem de yahudi diasporası arasında. koyu katolik mel gibson'ın malikanesinin içerisine yaptırdığı mini kiliseden bir çoğumuzun haberi vardır. bu filmi yaparken dini duygularının yanında sansasyonel bir ortam yaratma güdüsünü de hesaba katmak gerekir. sonuçta tarihi doğruluğa çok sadık kalmadığını çok iyi biliyoruz mel gibson'ın. bunu braveheart'ta da fazlasıyla gördük. savaşların sonuçlarının bile abartıldığını ingiliz tarihini bir nebze bilen herkes fark eder. sezar'ın hakkı sezar'a şimdi: il vangelo secondo matteo'da da belirtildiği gibi. apocalypto'da böyle bir tarihi çelişkiler örüntüsünden büyük oranda bahsedemeyiz; ancak the passion of the christ inanılmaz derecede gerçekleri görmeyi engelleyen bir duygusallık içerisinde çekilmiş bir film. -sanki havari luke çekmiş filmi. ne demek istediğimi birazdan anlayacaksınız- amaç da bu zaten.

    ben-hur'da ise hikaye içerisinde eritilmiş bir isa portresi görmekteyiz. ben-hur'un hayatını izlerken arada sadece isa mesih'in sırtını, vaazlarını, başörtüsünü, yardımlarını görüyoruz; uzaktan izliyoruz bu gizemi. tam anlamıyla gizemli bu filmde isa mesih. -sanki havari john çekmiş filmi. ne demek istediğimi birazdan anlayacaksınız- yüzünü göremiyoruz, acısını, kanını göremiyoruz. dinleyemiyoruz. tanrı boyutu öne çıkartılmış bir isa mesih var karşımızda.

    ama gelgelelim il vangelo secondo matteo'da böyle mi? isa'yı canlı kanlı tüm haliyle görüyoruz. bütün halleriyle görüyoruz. ben-hur'da olduğu gibi uhrevi, tanrısal, konuşmayan, görünmeyen bir isa yok ortada ya da mazlumlaştırılmış, vurun abalıya moduna sokulmuş bir isa mesih de yok passion'da olduğu gibi. burada sözü pasolini'ye vermek gerekiyor. çünkü azılı bir ateist olan pasolini bugüne kadar çekilmiş en tarafsız isa mesih filmini çekebilmiştir.

    pasolini, isa mesih'i bir peygamber olarak görmediğini ancak büyük bir devrimci olarak kabul ettiğini söylemiştir. tüm havarilerin isa mesih tasvirlerini okuduğunu, havari john'un tasvirlerini çok gizemli ve mistik; havari mark'ın tasvirlerini çok kaba ve havari luke'un tasvirlerini ise çok duygusal bulduğunu söylemiş. bu sebeple tarihi kayıtlara en yakın tasvirleri barındırdığı için havari matthew'un(bkz: matteo) tasvirlerini kullandığını belirtmiştir.

    bununla birlikte bu filmdeki mekan ve kast kullanımı da ayrıca önemli bir muhabbet membaıdır. başka sefere. belirtmeden geçemeyeceğim: izlemeniz şiddetle tavsiye olunur.


    (susamsokagisakini - 7 Ocak 2011 21:06)

  • comment image

    pasolini ’nin en merak ettiğin filmi hangisidir diye sorulsa hiç tereddütsüz bu filmi söylerim... türkçe ismiyle aziz matyas’a göre incil ...

    pasolini’nin nasıl bir isa portresi çizeceğini onun inançsal ve dini tabanlı düşüncelerini bildiğim için hep merak etmiştim ve filmi izledikten sonra tam da kendisine göre bir tablo oluşturduğunu gördüm.... sert ve devrimci bir isa…

    matta’ya birebir bağlı kalarak yapılmış bir film var karşımızda,,, pasolini, isa’nın insanlığa mesajlarını ve söylemlerini filmin merkezine almış, isa'nın çektiği acıları ikilemleri filmine yansıtmayarak olabildiğince sömürüden uzak yalın bir isa portresi çizmiş. ancak yukarda belirttiğim gibi sert bir isa var karşımızda mürüitlerini azarlayan kızan pek gülmeyen ama bir o kadar da duruşu tavırları bakışlarıyla devrimci bir isa… ( bu sebeple zamanında katolik camiası tarafından oldukça eleştiri de almış film ancak venedik film festivalinde katolik klisesi ödülünü de almaktan geri kalmamış ironik bir durum tabi...)

    pasolini'nin, hıristiyan öğretisi, papazlar ve kilisiyle olan kavgası bu filme kesinlikle yansımamış pasolini objektif bir tablo çizmiş ama çizdiği bu tabloda alışılagelmişin aksine isa tanımlanırken verilen sana vururlarsa diğer yanağınıda sen uzat tarzı tanımlanacak bir isa figürü yok sert kesin ve net tavırlı bir isa var devrimci bir isa duruşuyla tavırlarıyla söylemleriyle ... pasolini'nin kafasında yarattığı, isa figürünün izdüşümü olan bir isa her ne kadar o inanmasada belkide inanmış olsaydı, öyle göreceği öyle olmasını isteyeceği bir peygamber.....

    bir alıntıyla son noktayı koyayım. pasolini filmi için şunları söylemiş…"ne teolojik, ne de ideolojik bir film yapmak istiyorum. çünkü ben inanan biri değilim. isa'nın tanrının oğlu olduğuna inanmıyorum. ancak isa'nın ilahi, kusursuz, insani değerleri yüksek olan ideal bir insan olduğunu düşünüyorum."

    bu son cümle bile filmi özetlemeye yeter...


    (mimiko - 28 Şubat 2011 19:53)

  • comment image

    en muthis sahnesi sudur bence: isa'nin carmiha gerilmesinden onceki gece onu asla yalniz birakmayacaklarina soz veren havarilerin hepsi uyur. isa tekbasina duasini eder, sonra onu yalniz birakan havarilerine donup 'ruhunuz guclu olsa da, etiniz size ihanet ediyor' der. isa'nin bu yalnizligi dokunur insana. oyledir iste.


    (cekirge - 29 Mayıs 2004 23:46)

  • comment image

    passion of christ i burada gören 288 000 kisi, o filmdeki guzel 5 civari sahnenin orjinalini ve daha fazlasini görmek icin bu filmi izlemeli


    (nuebe algodon - 5 Ağustos 2004 11:57)

  • comment image

    oldukca etkileyici bir film.isa'nin gozunden akan bir damla yas,uyuyan havarilerini yanliz dua etmemek icin uyandiran ama son gecesinde bile onu unutmakta olan havarilerine akan bir damla yas,yaslanmis meryem'in bakislari ile insani derinden etkileyen pier paolo pasolinifilmi.
    bir baska pasolini filmi icin (bkz: decameron)


    (irishdream - 21 Mart 2006 01:48)

Yorum Kaynak Link : il vangelo secondo matteo