• "maurya imparatoru."
  • "(bkz: ahsoka tano)"




Facebook Yorumları
  • comment image

    hindistan'da budizmin yayilmasinda buyuk katkilari olmus duygusal imparator.kalinga kralligi uzerine yuruyup kanli bir savasin zaferini elinde tuttugunda gordugu kiyimdan, insanlarin cektigi acidan hicap duyan ashoka, bir daha oldurmeye tovbe eder. hatta oyle bir tovbe eder ki, et yemekten, hayvan oldurmekten bile kacinir budizme siginir. ve iste bu yuzden ashoka zamaninda budist tapinaklari ulkenin her yerinde boy gostermeye baslar.


    (anshar - 2 Ocak 2007 12:02)

  • comment image

    tavsiye üzerine izlediğim bollywood şaheseri. - tsan chan'ın kulakları çınlasın, şimdi kendisi kayıp yazar olmuş, ona mesaj atamıyoruz.

    2001 tarihli bu filmin başrolünde bollywood'un yıldızlarından shahrukh khan (türkçede doğru yazılışı: şah ruk kan) ve kareena kapoor'u (türkçede doğru yazılışı: karina kapur) görüyoruz. film çekileli epeyce olmuş ama dvd'si hindistan'da yaygınlaşalı fazla olmuyor. film; hindistan'da güzel olan tarihi ne varsa, hepsinin bir şekilde ilişkilendirildiği imparator aşoka'nın hayatını anlatıyor.

    bollywood, tarihi filmleri de kendi romantik film anlayışına göre çeker. aşoka da bu tavırdan payını almış. gerçi bu filmin çekimlerinde bir tarih danışmanı bulunmuş, senaryonun yanı sıra kostümlere ve mekan seçimlerine de danışmanlık yapmış. ama yine de film, bollywood klişelerinin hepsinden payını almış.

    --- spoiler ---

    öncelikle aşoka'nın çocukluğu rolünde (sanki) küçük emrah'ın hintli kardeşi oynuyor. bu küçük oyuncu, göbüşüyle ve kılıç kullanmadaki maharetiyle (!) dikkatimizi çekiyor. göbüşlü bir çocuk seçilmesi kasıtlı. hindistan'daki bir çok çocuk yıldız tombiş tombiştir çünkü hintliler çocuğun etli butlusunun sağlıklı, güçlü, kuvvetli olduğuna, göbüşlü çocuğun aile için bir zenginlik göstergesi olduğuna inanıyorlar. cılız çocuklar yoksulluk ve güçsüzlük alameti olarak yorumlanıyor.

    aşoka'nın gençliğinde kendisini klasik, her şeye trip atan bir hintli genç olarak tanıyoruz. araya anneye şımarma sahneleri konmuş. bu da bir bollywood klişesi. bollywood filmlerinin güçlü, yiğit kahramanları nedense annelerinin karşısında süt dökmüş kedi olurlar. anneleri bunları azarlar, tasvip etmez. bu yiğitler anneyle şakalaşırlar, anneye çeşitli vesilelerle takılırlar, sonra şakacıktan fiske yer, bütün kahramanlık karizmalarını yerle bir ederek hoplaya zıplaya kaçarlar vesaire. koskoca aşoka da, bir ergen prens olarak annesiyle bunları yaşıyor, biz de izliyoruz.

    kral aşoka'nın hayatında büyük aşkı kurvaki'nin önemli yeri var. aşoka sonradan budizme meylettiyse, aslında bu kurvaki vesilesiyle oluyor. normalde aşoka budist bir aileden gelmez, hatta bir budistle evlenmesi tacını bırakması anlamına gelecektir. tabii, gün oluyor, devran dönüyor...

    aşoka'yı canlandıran şah ruk kan, filmde kurvaki rolünün aishwarya rai'ye verilmesini istemiş. bunu imdb'den öğreniyor ve şaşırmıyoruz. şah ruk kan ile aşvarya çok iyi arkadaş. bir çok projede birlikte çalıştılar. ama filmin çekildiği dönemde karina kapur'un yıldızı yükseliyordu, prodüktörler de onu tercih etmişler. kapur, aksiyon sahnelerinde ve danslı sahnelerde çok başarılı. gerçi filmde ilk göründüğü sahnede ettiği danslar insana "aa, kurvaki demek ki deliymiş, zır deliymiş" dedirtiyorsa da (bkz: dedirten) kılıç, dövüş, vurdu - kırdı sahnelerinde bu abuk subuk danslarının aziz hatırasını siliyor kapur zihnimizden.

    filmde melodram dizboyu. şarkılı, danslı sahneler, kral aşoka'nın ibiş gibi göründüğü sahneler de az değil. ama film bir kaç yerde tarihi gerçekleri yakalamış, bunların yorumlanışını izlemek gayet keyifli. filmde kılıç ve kostümler üzerinde kullanılan bütün amblemler gerçeğine uygun. bu da önemli bir ayrıntı.

    filmin orijinal dili hintçe. oysa aşoka bu dili, hele de böyle mumbai gençlerinin bugün konuştuğu şekilde asla konuşmuyordu. dille uyumlu olsun diye, kendisine filmde "aşok" diye sesleniliyor. aşok, aşoka'dan uyarlanmış bir isim. aşoka'nın modern versiyonu. herhalde yaşadığı dönemde imparatora böyle "aşok" diyen hiç olmamıştır.
    .
    ---
    spoiler ---


    (ribbons - 27 Haziran 2007 19:46)

  • comment image

    esas ismi ashokavardhana, kendisi de şiddet karşıtı tam bir sevgi kelebegi olan hint hukumdarı. kalingalara yaptığından büyük pişmanlık duymuş ve kendini dine, budizm'e vermiştir. lüzumsuz yere hayvan öldürmeyi, avcılığı, köleliği yasaklamıştır.


    (eksi daglarinin aslani - 23 Mart 2009 23:36)

  • comment image

    kendisi tüm hindistan'a yayılan budizmin gautama'dan sonra ikinci babası sayılır.

    aşoka'nın dedesi çandra gupra büyük iskender'in hindistan'a yaptığı başarısız istila girişiminin yol açtığı kargaşadan yararlanıp kendi imparatorluğunu ve maurya hanedanlığını kurdu. maurya ülkesi afganistan'dan orta-güney hindistan'daki dekkan yaylasına kadar uzanıyordu. çandra gupta'nın başlıca felsefesi bir bakanı tarafından şöyle özetlenmiş :

    "hükümet cezalandırma sanatıdır"

    aşoka mö 272'de tahta çıkmak mücadele ederken dökülen kan onu öylesine rahatsız etmiştir ki, saltanatının sekizinci yılında buddha'nın sözlerini bir inançlar nizamnamesi olarak toparlayacak bir meclis toplantısını teşvik etti ve sonrasında saltanatının geri kalanını budizm öğretisini yaymakla geçirdi.


    (reddediyorum - 3 Mayıs 2014 03:39)

Yorum Kaynak Link : aşoka