Thunder Road (~ Tehlikeli yol) ' Filminin Konusu : Thunder Road, bir polis memurunun hayat hikayesini konu ediyor. Teksaslı bir polis memuru olan Jim Arnaud’ın hayatı, annesinin ölümünün ardından kötü bir hal alır. Jim'in yaşadığı acı bununla da sınırlı kalmaz. Genç adam bir süre sonra kızının velayetini, en sonunda da işini kaybeder. Hayatında yolunda giden hiçbir şey yoktur. Jim Arnaud, başına ne gelirse gelsin kızı için elinden ne gelirse yapmaya, hayatını yoluna koymaya kararlıdır. Filmin yönetmenliğini ve senaristliğini Jim Cummings üstleniyor. Cummings’in Jim Arnaud karakterine de hayat verdiği filmin oyuncu kadrosunda Kendal Farr, Nican Robinson, Jocelyn DeBoer, Macon Blair, Chelsea Edmundson gibi isimler yer alıyor.
Crossfire(1947)(7,4-6537)
The Big Combo(1955)(7,4-5682)
Too Late for Tears(1949)(7,3-3050)
His Kind of Woman(1951)(7,1-3783)
A Day in the Death of Donny B.(1969)(6,9-104)
Strange Cargo(1940)(6,9-1937)
The Racket(1951)(6,8-2338)
Cornered(1946)(6,8-1713)
Macao(1952)(6,7-2444)
Scene of the Crime(1949)(6,7-939)
Crack-Up(1946)(6,6-1136)
Murder in the Private Car(1934)(6,3-392)
kurtuluşun, her şeyi arkada bırakıp çekip gitmenin, umuda yapılmak istenen yolculuğun şarkısı. springsteen’in “ergenlik dönemime ait aşk ve özgürlük tanımlarımı geride bıraktığım albümdür, dönüm noktasıydı” dediği born to run albümünün açılış şarkısı ama ne şarkı! final dizesi, springsteen i sadece bir kaybedenler kulübü elemanı olarak görmek isteyenlere en büyük yanıtlardan biridir. içebakışsal anlatımıyla ruhun gelgitlerini harika bir biçimde sergiler springsteen. bir de patron un istese opera bile yapabileceğini gösteren şarkıdır.*patron, “gitar albümü yapalım diye yola çıkıp bir piyano albümü yaptık” dediği dönemi ve thunder road u şöyle anlatıyor:1974 ekonomik bunalımın kötü sonuçlarıyla mücadele edilen bir yıldı. kapıda bir petrol krizi vardı ve petrol yoksa otomobil de işe yaramazdı. 70 lerin new jersey’inde otomobil hala güçlü bir imajdı. o yaz ilk otomobilimi almıştım: 1957 chevrolet. geceleri arkama yaslanıp 60 ların şarkılarını dinlerdim. ilk dinleyişimde derinliklerini kaçırmış olduğum, ustalıklarının ve güçlerinin değerini yeni fark edebildiğim şarkılardı.albümü thunder road ile açtık. bu albümde karakterler daha öncekilere göre daha az eksantrik, daha sıradan ve daha az yerel karakterlerdi. screen door slams dediğinizde new jersey sahilinde olmak zorunda değilsiniz. ülkenin herhangi bir yerinde herhangi bir insan olabilirsiniz. bunlar, sonraki yıllarda çalışmalarımda izlerini süreceğim karakterlerin başlangıcıydı. thunder road ortaya çıkaran şarkıydı, karakterleri ve merkezdeki teklifi: bize dair, hayata dair, bir şans yakalamak ister misin?springsteen önce şarkıyı albümün hem açılışına hem sonuna koymak istemiş. açılışta sadece piyano ile, sonda tüm grup beraberce yorumu ile. sonunda, tüm grup beraberce yorumu ile sadece başta olmuş şarkı. ancak 1975-85 live albümünde roy bittan’ın piyanosuna springsteen’in vokalinin eşlik ettiği bir yorumu yer alır. patron şarkıyı hemen hemen her konserde ve pek çok şekliyle çalmış: gitarla solo, piyano ile solo, yavaşlatılmış olarak vs. ancak muhtemelen en zoru, sıkı bir bruce springsteen ve thunder road hayranı olan; 11 eylül 2001 saldırılarında dünya ticaret merkezi nden pek çok insanı kurtardıktan sonra enkaz altında can veren james berger ın cenazesinde oğulları için çaldığı.şarkının esas kızı once angelina, sonra chrissie olmuş, demoda gracie olarak, albümde ise mary olarak almış yerini. bir rivayete göre önceleri thunder road sözlerinin yerinde glory road varmış ve şarkı için düşünülen isim wings for wheels imiş. sonra, başka bir rivayete gore springsteen bir sinemada thunder road filminin afişini gördükten sonra bu isme karar kılmış. ancak springsteen 1958 yapımı bu kara filmi izlediğini söylüyor ve kanaatimce bu doğru. hatta film ile şarkı arasında çok fazla paralellik var. thunder road, robert mitchum un öyküsünü yazıp başrolünü oynadığı, hatta mark collie ile birlikte, listelerde de yer bulan şarkısını yazıp okuduğu (okuma lafı da ne, sanki tsm icra etmiş herif, aferin bana), özellikle açık hava sinemalarında çok uzun sure gösterimde kalmış, kült bir kara film. kore savaşı dönüşü aile mesleği olan içki kaçakçılığı işinin başına geçip mafya ve lanet olası federaller arasında kalan bir adamın, yenilmez otomobili ile verdiği kurtuluş mücadelesini anlatıyor. filmin kahramanı da otomobili, kız arkadaşı ve gitarı ile kaçıp o hayattan kurtulup her şeyi arkada bırakarak yepyeni bir hayata başlama derdinde, tıpkı şarkının kahramanı gibi. yalnız bir fark var: filmde 57 chevy lanet olası federaller tarafından kullanılırken, springsteen in şarkıyı yazdığı dönemdeki arabası 57 chevy.şarkı armonika ve piyano ile açılır, sanki daha once bir zamanda ve bir yerlerde yarım kalmış bir öyküyü anlatır gibi. çok olumlu eleştiriler almasına karşın umulduğu kadar satmayan ilk iki albümün tarzından yeni bir tarza, arada roy orbison un 1960 tarihli hiti only for the lonely ye de selam eden, bir dakikada yapılmış mükemmel bir geçiştir bu:the screen door slamsmary's dress waveslike a vision she dances across the porchas the radio playsroy orbison singing for the lonelyhey that's me and i want you onlydon't turn me home againi just can't face myself alone againbu kısmın vokal üslubu da bir selam gibidir roy orbison a. devam:don't run back insidedarling you know just what i'm here forso you're scared and you're thinkingthat maybe we ain't that young anymore (yaş henüz 24)show a little faith, there's magic in the nightyou ain't a beauty, but hey you're alrightoh and that's alright with mebu “çerçeveyi kuruş”un ardından diğer enstrümanlar da hafiften girişini yapar:you can hide 'neath your coversand study your painmake crosses from your loversthrow roses in the rainwaste your summer praying in vainfor a savior to rise from these streetswell now i'm no herothat's understoodall the redemption i can offer, girlis beneath this dirty hoodwith a chance to make it good somehowhey what else can we do nowexcept...işte bu lafın ardından şarkı patlar. patron gelecek hakkında konuşmaktadır artık:… roll down the windowand let the wind blow back your hairwell the night's busting openthese two lanes will take us anywherewe got one last chance to make it realto trade in these wings on some wheelsclimb in backheaven's waiting on down the tracksoh oh come take my handriding out tonight to case the promised landoh oh thunder road, oh thunder roadoh thunder roadlying out there like a killer in the sunhey i know it's late we can make it if we runoh thunder road, sit tight, take hold,thunder roadwell i got this guitarand i learned how to make it talkand my car's out backif you're ready to take that long walkfrom your front porch to my front seatthe door's open but the ride it ain't freebu laf otostop fantazilerinizi kabartmasın efendim. herşeyi arkada bırakıp çekip gideceksen bedeli o güne kadar kurduğun hayattır. and i know you're lonelyfor words that i ain't spokenbut tonight we'll be freeall the promises'll be brokenthere were ghosts in the eyesof all the boys you sent awaythey haunt this dusty beach roadin the skeleton frames of burned out chevroletsthey scream your name at night in the streetyour graduation gown lies in rags at their feetand in the lonely cool before dawnyou hear their engines roaring onbut when you get to the porch they're goneon the wind, so mary climb inve son karar:it's a town full of losersand i'm pulling out of here to win.ardından saksafon, piyano, ziller,gitarlar, davullar, herkes, herşey ile 1 dakikalık bir çıkış.springsteen in, phil spector ın ünlü “wall of sound” una benzer yeni bir tarz yarattığı şarkıdır. bir de nakaratı yok efendim şarkının, aradım mamafih bulamadım. şarkıyı cover layan tori amos ve counting crows un yorumlarını henüz dinleyemedim ama sözlerini okuduğumda onların nedense şarkının sözleri ile biraz oynayıp bir nakarat yaratmış oldukları görülüyor. yapmasalardı daha iyiydi sanki.konser yorumu, halet-i ruhiye ye göre ağlatıcı olabilir. springsteen "hey i know it's late we can make it if we run" derken ve "there were ghosts in the eyes of all the boys you sent away" derken içinde bir şeyler kımıldar insanın.albümdeki yorumu ise dörtbuçuk dakikalık bir senfonidir.şarkı single olarak yayınlanmamış. sebebi muhtemelen albümün yayınlanışı ile iki menejerin arasında başlayan ve springsteen in plak yayınlamasına yasak gelmesiyle başlayan yaklaşık üç yıllık süreç. bu yüzden liste başarısına dair bir bilgimiz yok. ancak rolling stone dergisinin tüm zamanların en iyi 500 şarkısı listesinde kendisine 86 numarada yer bulmuş. bbc ise 20 inci sırada yer vermiş thunder road a.isyanın ve umudun şarkısı thunder road. her şeyi bırakıp çekip gidebilmeye dair bir şarkı. kaçıp kurtulmaya dair. umuda yapılacak bir yolculuk için cesaret arayan bir insanın şarkısı. mükemmel bir müzikalitesi var. ve springsteen için en büyük dönüm noktalarından birinin başlangıç adımı. bıkmadan günlerce dinlenebilen bir şarkı. mutlaka dinlenilmesi gereken bir şarkı. ve kermith in sözleri kesinlikle doğru. maalesef artık öyle şarkılar yapılmıyor. belki de yapılamıyor. ellerine sağlık patron.
(hebenneka - 25 Kasım 2005 19:41)
Yorum Kaynak Link : thunder road