Caravaggio ' Filminin Konusu : Derek Jarman 17. Yüzyıl ressamlarından Michelangelo Caravaggio?ya ithafen yazıp yönettiği bu filmde ressamın yaşamını, sanat tutkusunu resimleri üzerinden inceliyor. Çizgisel olmayan anlatımı, kırmızı ve mavi renklerin doldurduğu stilize kareleriyle sıradışı bir biyografik film yaratırken, hem dini inançlarıyla cinsel kimliğinin çakıştığı ressamın portresini çiziyor, hem de kendisinin sonuna kadar savunduğu sinema sanatını ortaya koyuyor. Tilda Swinton?ın da kariyerindeki ilk film olan Caravaggio, Jarman ile ilham perisi Swinton'ın yıllarca sürecek dostluk ve ortaklığının ilk tohumu.
Ödüller :
Blue(1993)(7,3-1654)
Orlando(1992)(7,2-11944)
Edward II(1991)(6,9-2204)
Wittgenstein(1993)(6,9-1904)
The Garden(1990)(6,8-589)
The Last of England(1988)(6,7-1020)
War Requiem(1989)(6,7-597)
Pink Narcissus(1993)(6,7-1016)
The Tempest(1980)(6,6-858)
Jubilee(1978)(6,1-2478)
Sebastiane(1976)(5,9-2246)
The Angelic Conversation(1987)(5,4-625)
Berlin Film Festivali : "C.I.D.A.L.C. Award"
!f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali : "Special Prize of the Jury"
ressamlar arasında en sevdiğim karakterlerden birisidir..bayılıyoruz ya, filmlere konu etmeye, i$te esasen caravaggio'nun hayatı tam filmlik..fakir, karın tokluğuna çalı$an, serseri ruhlu, evet evet hani $u 'starving artist'lerimizden biridir, ne öle michealangelo gibi vatikanı arkasına almı$tır, ne de botticelli gibi medici'lerin ogluyla kanka olup, $arap-karı/kız muhabbetlerine dalabilmi$tir, deyimi yerindeyse, firari olarak borç, harç, bir yığın suç içinde ya$ayıp, gizemli bir $ekilde de göçüp gitmi$tir, kendisine günahlarından arınması için önerilen 'kutsal suyu' elinin tersiyle iterek, tüm günahları ile..vakti zamanında meteliksiz iken borç almak zorunda kaldığı ranuccio tomassoni'yi bir kavga esnasında 'yanlı$lıkla' öldürüp, soluğu napoli'de almasıyla ba$lamı$ kaçı$ hikayesi.. oradan kendini '$övalye' olarak bulduğu malta'ya gitmi$.. tabii ki $övalyelikten atılıp, ölümle cezalandırılması pek de uzun sürmemi$.. bu da yetmezmi$ gibi, öldürüleceği gün, neredeyse imkansızı ba$ararak kendini malta'dan kurtarmı$.. iflah olmu$ mu? haaayır..napoli'ye dönü$ yolunda zengin ailelerin gencecik çocuklarıyla, a$k ve de me$k oyunlarına dalarak, kara kaplı defterinin sayfalarını doldurmaya devam etmi$..napoli'ye vardığında, öldürülmek istense de sadece yüzü paramparça olarak bu badireyi de atlatmı$.. sanırım bi ara kendisinden geçmi$ olsa gerek, sempati toplama amacı ile kendisini john the baptistve goliath olarak resmetmi$ ve bunu da dogrudan roma'ya yollamı$.. sonucunda cardinal scipione kendisini affetmi$ ve fakat adamımız affedilmek üzere roma'ya gitmemi$..gitseydi halbuki cardinal tarafından korunabilirdi.. ama o resimleri yolladıktan sonra nedense kendini de meçhule yollamı$..kimse daha sonra ona ne olduğundan emin değil.. öldü ama gerçekten nasıl öldü?? sadece ölümü hakkında bile onlarca spekulasyon var.caravaggio, içip içip sapıtmayı, ona buna sövmeyi de pek sevdiğinden, beladan bi türlü kurtulamamı$.. herkes onun bir dahi olduğunda hemfikir olsa da, belli ki o dahi olmayı değil belayı seviyordu, bela da onu..
(miss hunnybee - 4 Şubat 2007 09:24)
şimdi wikipediadan bakıp biliyormuş gibi buraya hakkında bir takım bilgiler yazamayacağım fakat tablolarındaki karakterlerin gerçeklikleriyle insanı dehşete düşüren sanatçı kişisidir. ya siz tablonun içine girecekmişsiniz ya da oradakiler az sonra sizin de kafanızı kesmeye gelecek gibi bir efekt yaratır bünyede. bu tablolarla 16. yy'ın quantin tarantino'su olmuştur sanırım. o dönemi düşünerek değerlendirmek lazım,engizisyonu düşünürsek mesela baya cesaret isteyen bir iştir sağdaki soldaki elemanları alıp dinsel öğe olarak kullanmak.
(rapper134 - 7 Şubat 2008 22:17)
tutuklanınca gemide kalan resimlerini geri almak için gemiyi ilk limanda yakalamak üzere peşine düşmüş ve yollarda sıtmaya yakalanıp ölmüş.trt 2'de verdiler biraz evvel, herifin hayatı da kendisi de tam bir felaketler zinciri.david adlı resmindeki kafa kendi kafası imiş, yani bi nevi otoportre.herkesin bildiği üzere otoportrelerde "ben azizim, şöyleyim, böyleyim" tarzı ifadeler ile çizer-boyar ressamlar kendilerini. caravaggio gibi "böyle de sefil bi herifim" diyene pek rastlanmaz.adamın bu "direkt" tavrı o kadar başarılı ki resimlerine ışık ve karanlıktan başka da bişey koymamasına rağmen o süslü püslü, ayrıntılı pek çok resimden çok daha kendine çeken ve akılda kalan resimler yapmış.bacchus resmi var bi tane, al o resmi, alkolün zararlarını anlatacağın panelde göster slayt diye. bacchus'ün hiç eğlenmeye gülmeye mecali yok, herifin siroz olmuş gibi bi hali var, nasıl kötü görünüyor.ilk dönemlerinde hep böyle damardan giren caravaggio katil olup bir süre arandıktan sonra affedilince çok rahatlamış ve o dönem duyduğu hisler neticesinde resimlerinde de bir rahatlama var. daha yumuşak hatlar ve konular, en azından yaranın içinden parmağını sokma falan yok mesela.ama genel olarak sanatını ele alırsak hepimizin en sade ve en yalın hallerimizin içinde, nasıl da ruhu karanlık iblislerce oyuncak edilen garibanlar olduğumuzu, bu yüzden sürekli bir savaş verdiğimizi ve hayatta hiçbir şeyin güllük gülistanlık olmadığını söylemiş durmuş. için için hep "ışığın" zafer kazanmasını isterken ruhu hep karanlıkla yoğurulmuş ve yorulmuş.çok deliymiş kısacası. ruhu huzur bulmuştur umarım.
(magdalena - 24 Mayıs 2008 21:56)
çok önemli bi ı$ık ve gölge ustası, büyük adam. geleneksel resim ögretilerine ve kilisenin doktrinlerine kar$ı çıkmı$, azizleri de sıradan insanlar gibi betimleyerek bi çıgır açmı$tır (bkz: yürü be). bu devamlı kurallara kar$ı çıkan yabani denebilcek süper insan, bu manyaklıgı yüzünden bi kaçak hayatı ya$amak zorunda kalmı$tır.
(sebepsiz - 11 Temmuz 2002 16:01)
bbc'nin power of art serisinin birinci bölümünde 60 dakika boyunca caravaggio hakkında izleme fırsatını bulduğum bir belgesel var. resimlerinde çizdiği her nesnenin gerçek hayatta olduğu gibi ve diğer birçok dönem sanatçısının aksine kusurlu olduğunu, 1600 'lü yıllarda resmin dini simgeler için kullanıldığını, cennet, cehennem , kutsal kişi gibi tasvirlerin yapıldığını ve bunların kiliselerde halkı korkutmak ya da dinin vaadlerini gerçeğe dönüştürmek yani kilisenin hükümdarlığını arttırmak için kiliselerde kullanıldığını, caravaggionun bunun tersine sokaktan bulduğu insanları model olarak kullanarak cenneti değil burnunun ucunda olanı çizdiğini öğrendim. resimlerinde bir azizi kılıçla deşecek olan günahkar'ı tasvir ederken, normalde olayı aziz'e odaklamak yerine elinde kılıcı olan günahkara odakladığını, günahı, kötüyü ve kusurluyu ışıklandırdığını, öğrendim.kir kiliseye dalarak "taşaklarınızı kesip haşlayacağım" , " i'll cut your balls and boil them" diye bağıran , ev hapsindeyken ve izinle dışarı çıkabiliyorken, kendisine izin kağıdını soran memura gösterip, memur "good night sir" dedikten sonra " shove it up your arse" diyerek tekrar hapse giren,hristiyanların fiziksel olarak ölmediğine inandıkları meryem'i morgdan aldığı ölü bir fahişeyi çizerek öldüren, duelloda adam öldüren, başına ödül konan, resimlerinde öldürdüğü azizlerin kanıyla adını tuvaline yazan ressam. "they said whoever delivers my head wll get a reward. well i'm turning myself in, will that do? can i have my reward? "
(rapper134 - 24 Mayıs 2009 16:32)
bir çok rengi kullanarak kendi oluşturduğu siyahı müthiş bir biçimimde kullanmış,doğal ışık ve gölge kullanımını aşmış ressam..(bkz: hastasıyım)
(broken - 20 Ekim 2002 13:45)
sacrifice of isaac tablosundaki cocugun yuz ifadesine takilip kaldigim ressam.
(disko kralicesi - 13 Aralık 2002 11:00)
bu adamın doubting of st. thomas tablosunda adamın parmağını isanın yarasının içene sokuyo olması, david with the head of goliath ta adamın elinde tuttuğu kafa, st. john the baptist te ki adamın yere bakışı gerçekten çok ilginçtir. bunlara oturup saatlerce bakabilirsin. ayrıca narcissus ve medusa tablolarıda vardır bu adamın.
(arienette - 13 Aralık 2002 11:20)
hakkında merak uyandırmış ise şu adresten pek çok resmine bakılabilir;http://www.christusrex.org/www2/art/caravaggio.htm
(aernath - 16 Şubat 2003 04:07)
milan ve bergamo arasindaki caravaggio koyunde dogdugu soylenir ve soyadi burdan gelir.. amma lakin ki oyle degildir dogum yeri buyuk olasilikla milan'dir.. bu sebepten oturu isminin michelangelo merisi da milano olmasi gerekir.. caravaggio daha bi fonetik oldugu icin cingar cikarmiyorum, yoksa amerikan baskani dahil herkesi devreye sokardim.. neyse..caravaggio ayrik, egitimsiz, sirret, kavgaci, umutsuz biridir.. sanki george sand elle et lui romaninda, laurent olarak onu anlatmistir.. hani buyuk sanatcilarin bohem hayati oldugu, ruhlarinin firtinali oldugu on yargisi vardir ya hepimizde, belki de bu dusuncenin temelinde caravaggio vardir ve bu onyargi caravaggio sonrasinda olusmustur bilemem..tablolarindaki ifadeler o kadar gercekcidir ki bazen keske bazi modellerini halktan secmeseymiste bir kadin ne kadar guzel olabilirmis gorebilseydik diye dusunurum.. diger ronesans ressamlarinin aksine resimlerinde evsiz barksiz insanlari kullanir model olarak.. bana gore bir tek st catherine of alexandria #24273936 resmindeki hatunu guzeldir.. italya'nin bir cok sehrine oldugu gibi dunyanin bir cok ulkesine dagilmistir eserleri ki malta sirf caravaggio tablosuna sahip oldugu icin binlerce turist ceker her yil.. resimlerinden bazilari:boy with a basket of fruit.. (bu resimde elmanin ve kuruyan yapragin o renk degisimlerini nasil yaptin be kâfir)david with the head of goliath.. (resimdeki kelle kendisine aittir ve goz kapaklarinin konumu, dislerinin parlamasi yuzundeki kirisikliklar muhtesemdir..)judith and holofernes (ayni konuda olan artemisia gentileschi'nin tablosu aslinda daha guzeldir, bunu nie boyle yapti caravaggio anlamadim.. hatun kisi sanki tavuk kesiyor)neyse yemek hazirmis.. keske dostoyevskiden sonra yasasaydi ve aglaya ivanovna yepançin/#21171278i resmedebilseydi..''hımm.. ben burda neye bakmam gerektiğini bilmiyorum ya da neyi görmem gerekiyor...yani kısaca ben anlamıyor resimden...bu bi başlangıç olur herhalde... aslında washintonda ünlü ressamların resimlerini görmüştüm ama o zamnda anlamıyordum resimden''öle.
(a priori - 1 Ekim 2011 18:35)
aziz peter'in çarmıha gerilmesi bana göre ustalığın zirvesidir. aziz petrus’un haçının yükselme anındaki hareket ve efor son derece yoğun bir şekilde verilmiştir. aziz petrus en çaresiz anında acı çeken bir yaşlı adam olarak görünmektedir yine de dinç ve vakurdur. petrus kendisini isa ile aynı düzeyde görmediği için çarmıha baş aşağı gerilmek istemiştir. bugün petrus haçı diye bildiğimiz ters haç aslında ben isa'nın seviyesine çıkamam diyen hristiyanların işaretidir.ama bir eseri vardır ki, roma'ya gittiğinizde mutlaka contarelli şapeline uğrayıp bakmalısınız. aşık olunacak bir eser. aziz matthew'un şehit edilişi. barok ekolünde şahane bir başyapıt. aşırı karamsar çizgisine bakmayın. gerçekten ölmeden önce görülmesi gereken şeyler bırakmıştır insanlığa.
(humanist olmayan kafa doktoru - 20 Ağustos 2013 00:09)
tanrı kavramıyla dalga geçtiği düşünülen sick bacchus, yanında bir de sağlıklısını da cizmiştir,
(atav - 20 Nisan 2014 14:27)
sanat tarihindeki en çarpıcı isimlerden biridir. ışık gölge alanında bana göre sanattaki en üst ressamdır. rembrandt demeyin; saygım sonsuz olsa da caravaggio çok daha iyi kullanır chiaroscuro'yu.benim için en iyi eseri david with the head of goliath'tır. yüzdeki hüzün ve pişmanlık ifadesi paha biçilemez. halbuki hikayenin kendisinde hüzün ya da pişmanlık yoktur. davud peygamber son derece kararlılıkla hareket etmiştir calut'a karşı. ama caravaggio'nun ölüme ve cinayete bakışını az çok bildiğimiz için davud peygamberi hüzünlü resmetmesi şaşırtmıyor beni. tabii bu teorimi sanat tarihçileri ne denli destekler bilemiyorum.
(sen git ben geliyorum - 2 Ağustos 2014 19:01)
dünyaya gelmiş geçmiş en baba ressam. kaskatı bir gerçekçilikle resim yaptığı için diil(onu en dandik röprodüksiyon ressamı da yapıyo) tüm kahramanlarında ele aldığı,kompozisyondan taşan,"haa meryem-zeryem hikaye,şu adam ne kadar kederli imiş ulan" dedirten bir renk,biçim ve kadraj sihirbazlığından dolayı...orijinal(yani kilisenin reddettiği)matta tablosu adamı tansiyon hastası yapmaz da ne yapar?bi de dürer ve rubens hastasıyım, o başka konu..not: ulan italyanca bilen biri kalksın,bu herifin adı nası okunuyo; karavacyo diye mi, çaravahyo mu, karavakyo mu, tahterevalli mi neyse yazsın bi zahmet...
(aziz kedi - 27 Temmuz 2001 06:09)
michelangelo merisi da caravaggio. 1571 - 1610 yillari arasinda ya$ami$ olup italya'nin yeti$tirdigi en buyuk sanatcilardandir. fantastik ve tuhaf yakla$imlarini realistik bir cizgiyle eserlerine yansitir. 6 ya$indayken babasini 19 ya$indayken ise annesini yitiren caravaggio, ilginc bir ki$ilige sahiptir. 28 mayis 1606'da bir oyun sirasinda sinirlenip rakibini oldurmu$tur. bunun yaninda bir cok ciddi kavga ya$ami$, ce$itli yaralanma olaylarina maruz kalmi$tir. eserlerinde de bu tuhaf ya$antinin izleri gorulur.
(y3k - 21 Haziran 2001 19:21)
milano’lu bir ressam. roma’ya geldiğinde guiseppe cesare d’arpino ile bağlantısı sayesinde tanınır. para kazanıp rahatça çalışmaşını sağlayan aynı zamanda bahsi geçen suçlamalardan kurtarmış olan ilk patronu kardinal francesco maria del monte’ye calışmaya başlar.sanatı kişiliği gibi uzlaşılmazdır. gençliğinde hiç eğitim almamış, kendini doğal nesneleri bir makina hassaslığında tuvale kopyalayarak yetiştirmiştir. ilk eserleri, fırtınalı ve değişken karakterini gösterir gibi rahatsız edici biçimde erotiktir. caravaggio’nun çizimleri yoktur. eserlerini yavaşca ve direk tuvale yapar. kepenkli tek göz odasından süzülen zayıf cansıkıcı ışık, tablolarındakı kompozisyona da yansır. çok aşırı dini temaları olan eserlerinin yansıtıkları ise üzüntü, acı ve ölümdür. asıl insanlığı ilgilendiren yönü. görgü kurallarına karşı çıkıp kutsal kişileri sokaktan bir adam gibi resmesidir.onun eserlerinde azizler ve peygamberler kafalarında haleleri olan ideal güzellikte insanlar değildir. ayağında çamuru olan sıradan kişilerdir. bu düşünceyle 1597 de küçük özel bir kilisenin duvarına yaptığı çalışmaları yüzünden sansasyon yapar ve reddedilir. ama öğretmeni olmadığı gibi öğrencisi de olmayan caravaggio, öğrencisi olmamasına rağmen rönesans sonrası mükemmelci bakış açısına sahip avrupa sanatını icra eden sanatçıların büyük ölçüde tarzlarını değiştirmiştir.su sıralarda çalışımalarında homo-erotiklik bulan gaylerin gözdesi olan caravaggio’nun “olduğu gibi görme” fikri bizlere hala nasip olmuş değil.sanatın genelde asağılandığı jeopolitik konumumuzda "ne anliyorsunuz bundan lan" diyenlere nazire eder gibi sadece tarzıyla örümcek kafaları değiştiren caravaggio italyanin en meşhur ressamı olması gerekirken, italya gibi katı katolik bir ülkede ikinci planda kalmış hakkettigi üne ulaşamamıştır*. carravagio'nun örümcek kafalarla savaşı halen sürüyor ve 300 sene sonra git gide popüler oluyor.son olarak, tarihte çok az sanatçı onun kadar kısa yasamış ve bu kadar da etkili olmuştur.
(contravener - 16 Haziran 2004 00:33)
sipariş edilen dini resimlerde sokaktaki ayyaş insanları, hırsızları model olarak kullanmasının ve onları aziz gibi resmetmekten duyduğu hazzın en büyük sebebi, resimlerdeki azizlere huşuyla bakıp, önlerinde saygıyla eğilen kilise insanlarıymış.. seviom bu adamı tam da bu yüzden..
(cortona - 7 Eylül 2004 01:00)
hastalıklı bünye, rahatsızlık veren ressam.hayatının büyük kısmını cinayet işlediği için firari olarak geçirmiştir. david isimli tablosu son dönem yapıtlarındandır. kilise kendisini affetmekle uğraşa dursun 'alın lan kellemi, ibneler ' zihniyetiyle bu eserini oluşturmuştur, insan evladı ürperir bu tabloya bakınca. http://www.wga.hu/…avagg/11/70david.html&find=david
(arbor vitae - 27 Mart 2005 15:44)
barok sanat denince ilk akla gelen ressamlardan biridir. hırsızları, dilencileri, ayyaşları, katilleri, ki kendi de bir cinayet işlemiştir, dini kişilikler olarak ele alıp da bunu katolik italya'da insanlara yutturmasıyla önünde şapka çıkarılacak cinstendir.
(crimetisia - 17 Temmuz 2005 00:27)
-death of the virgin ve -bacchus isimli tablolari ile tuylerimi diken diken eden ressam..
(yumusakca - 18 Kasım 2001 16:58)
Yorum Kaynak Link : michelangelo merisi da caravaggio