Fyra veckor i juni (~ Four Weeks in June) ' Filminin Konusu : Fyra veckor i juni is a movie starring Tuva Novotny, Ghita Nørby, and Jessica Zandén. Drama about the meeting between a young woman and an elderly lady. They are the only ones who still live in an apartment building during a...
Ödüller :
Smala Sussie(2003)(6,9-8492)
Jalla! Jalla!(2000)(6,8-12148)
Bröllopsfotografen(2009)(6,0-3631)
Britt-Marie var här(2019)(5,0-404)
Babylonsjukan(2004)(4,5-616)
Skilda världar(1996)(4,5-391)
Berlin Film Festivali : "Crystal Bear-14plus: Best Feature Film"
lacrimosa bolumu insani alir goturur. mozart oldukten sonra tamamlandigi icin mozart icin gecikmelik olarak calinmi$tir. bundan yakla$ik bir yil sonra da asil yazildigi insan (zengin bir adamin karisi) icin calinmi$tir.
(bane - 14 Şubat 2002 20:23)
insanın içine bu kadar işliyen başka bir eser var mıdır? galiba bach 1052... neyse... sanırım, kendimi bildim bileli bu müziği dinliyorum... ha çok gereksiz belki buraya yazmak bunu ama 4 yaşındayken annem babamın elinden tutarak, "amadeus" filmine gittim gideli ve filimdeki mozart'ın son saatlerini geçirdiği confutatis ve lacrimosa beynime adeta kazındığından beri, hayatımın o kadar büyük bir parçası haline gelmiş durumdaki bu eser, sarhoş olduğumda hayattan keyif almak için, kız arkadaşımı düşünmek için bu "ağıt" ı dinliyorum... o kadar garip bi his ki bu 200 yıl önce yazılmış bişeyin bu kadar insanın içine işlemesi... belki de 5 yaşındayken dandik bi philips teyp'ten her gece yatmadan önce dinlememin bi etkisi vardır... ulan bu kadar etkilenilir mi.. ama işte tutamadım kendimi... hayat gibi bilmiyorum ...... gibi....
(peynir - 2 Aralık 2006 03:31)
bu eser, benzeri olmayan bir yaraticiligin eseri..derinlik,duyus,kavga,ofke,ustunluk,durgunluk,ciglik,anlam,urperme,agirlik,kosturmaca,uyum ve tabiki agit..
(yeniyilda yagan kar - 8 Aralık 2008 01:50)
yapita iliskin altinin cizilmesini dusundugum kimi noktalar :* yapitin tonu re minör'dur. bu tonalite bestecinin baska kimi karanlik yapitlarinin da tonalitesidir : don giovanni, mozart piyano konçertosu no. 20, k. 397 piyano fantazisi, 15. yaylı çalgılar dörtlüsü vb. . ayni tonalite bestecinin do minör'le birlikte en cok ve etkin bicimde kullandigi minor tonalitedir.* yapit 8 ana bolumden olusur. 1. introitus (introduction - giris) : requiem2. kyrie3. sequenz (6 alt bolumden olusur)4. offertorium (2 alt bolumden olusur)5. sanctus6. benedictus7. agnus dei8. communioalt bolumlerle sayildiginda 14 adet dua cikar karsimiza... bunlar birbirinden bagimsiz seslendirilirler, bagli degillerdir.* yapitin orkestralamasi yapitin karanlik havasini yansitacak sekilde belirlenmistir. flüt, obua, korno gibi parlak sesli aletler orkestralamaya dahil edilmemistir. trompet ve trombonlarin yanisira kullanilan iki alet vardir : iki adet fagot (yapitin en basindaki harika muzik cumlesini baslatan alet) ve yine iki adet 'basset-horn' (klarnet ailesinin karanlik bir uyesi) (yapitin basindaki cumleyi fagottan alip devam ettiren alet) kullanmistir. ilgili aletlerin ses renkleri geregi yapit oldukca karanlik bir sese sahip olur.---------bölümler---------[asagidaki anlati bolumlerin birbirinden kacinci dakika ve saniyelerde ayrildigini gosteren bu videodan kolaylikla takip edilebilir]* 1. bolum koronun requiem soylemi ile baslar. kisa bir cumle ile soprano araya girer ancak koro sozu devralir ve bolumu dramatik bir sona tasir.* 2. bolum olan kyrie tum dini muzik edebiyatinin en fantastik parcalarindandir. bir "cift-füg" olarak bestelenmistir. kastedilen ; burada fügün iki temasi vardir. (bkz: #15601223) (bkz: #15601236)1. tema baslar tarafindan sunulur (kyrie eleison cumlesi islenir) hemen akabinde altolar 2. temayi (christe eleison cumlesi islenir) baslatir. baslarla beraber füg insaa edecek olan sopranolar 1. temayi tekrar devreye sokarlar (ve bu ana kadar 1. tema iki kere devreye sokulmus oldugu icin [ilkinde baslar, ikincisinde sopranolar tarafindan] artik o tema uzerinden iki sesli bir füg baslamis olur) sopranolarin 1. temayi 2. kez devreye sokmalarinin hemen akabinde, son olarak tenorlar 2. temayi tekrar devreye sokarlar (ve bu ana kadar 2. tema iki kere devreye sokulmus oldugu icin [ilkinde altolar, ikincisinde tenorlar tarafindan] artik o tema uzerinden iki sesli bir füg baslamis olur). 2ser ses tarafindan fugal islenen 2 tema ayni anda islenmeye baslaninca da 4 sesli 2 temali askin bir yapi karsimiza cikar.yukarda anlatilisi satirlarca suren bu yapinin rayina oturmasi (iki tema ve toplam 4 sesin devreye sokulmasi) sadece 8 olcu ve 20 saniye kadar surer. bu fügun sonunda belirgin bir susla tempo duser ve bolum kisa ama gorkemli bir kapanisla sonlanir.* 3. bolum sequentia (dizi, dua dizisi) 6 alt duadan mutesekkildir. 1. alt dua mahser gunu anlatisini resmeder. kisa ama hizli ve ateslidir. koro icin bestelenmistir.2. alt dua trombonun ana temayi sunup muzigin basini cektigi (!) bas solistin duayi okumaya basladigi bir bolumdur. sonrasinda, once tenor ve sonra diger ses solistleri de duaya katilarlar. 3. alt dua kisa ama vurucu bir koro parcasidir. bolumun geneli ile celisen kapanisindaki sessizlik carpicidir.4. alt dua mozartin ses solistleri icin besteledigi en guzel 4lülerinin basinda gelir. herhalde ancak don giovanni operasinin 1. perdesindeki 4lü bununla kiyaslanabilir. ternary form'da kaleme alinmistir : a - b - a - c -a' klarnetlerin (basset-horn) kullanimi dikkate sayandir.5. alt dua cehennem tasviri iceren bir koro parcasidir. bas ve tenorlarin sundugu atesli ana dusunceyi sogutmak kadin korosuna duser. bu iki kere tekrar edildikten sonra tum koro monoton bir çöküşü seslendirir. sus ...6. ve son alt dua bu bolumu sonlandiran agittir. koro icin bestelenmis parca mozart'in en vurucu parcalarinin basini ceker. yine orta kisimdaki klarnet kullanimi dikkat ceker.* offertorium baslikli 4. bolumun1. alt duasi koronun sundugu bir muzikle baslar. ses solistleri muzigi devralirlar ve sozu son kez koroya fugal bir isleme yapmalari icin birakirlar [quam olim abrahæ promisisti et semini eius cumlesi]. 2. alt duasi ise sadece koro icin bestelenmistir. yavas ama uzunca giris belirgin bir susa varinca bir onceki alt dua'nin son kismi (koronun soyledigi fugal kisim) aynen tekrar edilir (zira her iki dua da ayni cumlelerle bitmektedir : quam olim abrahæ promisisti et semini eius)* yapitin en kisa bolumu olan 5. bolum, sanctus, gorkemli ve yavas bir acilislar baslar (nedense otantik yorumcular bu girisi hizli calmaya pek meraklidir, notada nal kadar adagio yazmasina ragmen!) bolumun 2. ve son yarisi ise 'hosanna in excelsis' cumlesinin islendigi 4 sesli bir fügdur.* 6. bolum benedictus 4 ses solistini ayni anda duyacagimiz son bolumdur. yine ternary form'da kaleme alinmistir : a - b (kisa) - abolumun sonunda sanctus'un sonundaki fug'un cok benzeri aynen seslendirilir (zira her iki dua da ayni cumlelerle bitmektedir : hosanna in excelsis)* 7. bolum, agnus dei, oldukca karanlik bir koro parcasidir. koro 3 kere yuksek perdeden giris yapar ancak her seferinde enerjisini yitirerek sessizlige duser. son dusus bolumun sonunu getirir.* 8. ve son bolum, communio, 1. bolumde soprano'nun giris yaptigi kisimdan itibaren kyrie bolumunun sonuna kadar yazilmis muzigi kabaca tekrar eder. sadece sozler degistirilmis, orkestralamada kimi ufak degisiklikler yapilmistir. mozart'in muzigine yersiz eklemeler yapmamak ve yapitin besteci tarafindan kaleme alinabilmis kismina sadik kalmak amaciyla bu sekilde bestelendiginin (tekrar edildiginin) altini cizmeliyiz.---------bölümler---------dini muzik alanindaki verimi acisindan talihsiz bir besteci olan mozart'in muzik kariyeri ve dahi yasami, bu ancak olumunden sonra tamamlanabilmis yapitla son bulur. talihsizlik suradadir ki daha once yazdigi en buyuk ayin muzigi olan mozart büyük missa da tamamlanmamis bir yapittir ve 317 köchel sira numarali 'tac giyme' (coronation) missasi sayilmazsa mozart'in dini muzik edebiyatina buyuk denebilecek bir katkisi olmamistir. adi gecen son yapit ise mozart büyük missa ve mozart requiem ile kiyaslandiginda bu yapitlarin yarisi kadardir.
(osuruktan teyyarenin kabin amiri - 10 Ağustos 2011 17:55)
introitusrequiem aeternam dona ets, domine,et lux perpetua luceat ets.te decet hymnus, deus, in sion,et tibi reddetur votum in jerusalem.exaudi orationem meam,ad te omnis caro veniet. requiem aeternam dona ets, domine,et lux perpetua luceat ets. kyriekyrie eleison. christe eleison. kyrie eleison. sequentiadies irae, dies illa solvet saeclum in favilla,teste david cum sibylla.quantus tremor est futurusquando judex est venturuscuncta stricte discussurus. tuba mirum spargens sonumper sepulcra regionumcoget omnes ante thronum. mors slopebit et natoracum resurget creaturajudicanti responsura.liber scriptus profereturin quo totum continetur,unde mundus judicetur. judex ergo cum sedebitquidquid latet apparebit,nil inultum remanebit. quid sum miser tunc dicturus,quem patronum togaturus,cum vix justus sit securus?rex tremendae majestatis,qui salvandos salvas gratis,salve me, fons pietatis. recordare, jesu pie,quod sum causa tuae viae,ne me perdas ilia die. quaerens me sedisti lassus,redemisti crucem passus,tamus labor non sit cassus. juste judex ultionisdonum fac remissionisante diem rationis. lngemisco tamquam reus,culpa rubet vultus meus,supplicanti parce, deus. qui mariam absolvistiet latronem exaudisti,mihi quoque spem dedisti.preces meae non sum dignae,sed tu bonus fac benigne,ne perenni cremet igne. inter oves locurn praesta,et ab haedis me sequestra,statuens in parle dextra. *confutatis maledictisflammis acribus addictis,voca me cum benedictis*. oro supplex et acclinis,cor contritum quasi cinis,gere curam mei finis.lacrimosa dies iliaqua resurget ex favillajudicandus homo reus. huic ergo parce, deus,pie jesu domine,dona els requiem.offertoriumdomine, jesu christe, rex gloriae,libera animas omniurn fidelium defunctorumde poenis inferni, et de prof undo lacu:libera cas de ore leonis,ne absorbeat eas tartarus, ne cadant in obscurum,sed signifer sanctus michaelrepraesentet eas in lucem sanctam,quam olim abrahae promisistiet semini ejus. hostias et preces, tibi, domine,laudis offerimus:tu suscipe pro animabus illis,quarum hodie memoriam facimus:fac eas, domine, de morte iransire ad vitam,quam olim abrahae promisistiet semini ejus. sanctussanctus. sanctus, sanctus,dominus deus sabaoth!pleni suni coeli et terra gloria tua. osanna in excelsis. benedictusbenedictus qui venit in nomine domini.osanna in excelsis. agnus deiagnus dei, qui tollis peccata mundi,dona eis requiem. agnus dei, qui tollis peccata mundi,dona eis requiem sempiternam. communiolux aeterna luceat eis, domine,cum sanctis mis in aeternum,quia pius es. requiem aeternam dona eis, domine,et lux perpetua luceat eis,cum sanetis tuis in aeternum,quia plus es.
(kenny - 4 Mayıs 2003 23:10)
52 dakika 18 saniye süren, gerçekten taptığım ve doğumgünüm dahil devamlı dinlemek istediğim tek eserdir. dahi'nin son parmak izi............
(agrafi - 6 Ağustos 2004 14:57)
yapılmıs ve yapılabilicek en guzel muziktir.
(katarakt - 23 Ekim 2005 20:13)
insan sesi ve enstrümanların birlikte ulaşabileceği maximum harmoniyi başından sonuna kadar içeren eserdir. en küçük bir melodisi bile, ilk kez dinliyor olsanız da, yolunu şaşmadan "direkt olarak" kalbinize ya da beyninize ulaşır. kalp ve/veya beyninize gelen bu iletiler ise daimidir. çünkü bu küçük melodiler arası bağlantı kopmaz; aksine yine muhteşem kısa melodiler bağlaç olarak kullanılıp akmaya devam eder. dolayısıyla requiem de müzik hemen hemen hiç durmaz, aralarla kesilmez. eserin bu küçük melodilerin yüzlercesinden oluştuğunu duyduğunuz an ise müzikte ulaşılmazlık kavramının ne olduğunun anlaşıldığı andır. depresif anlarda dinlenmemesi gerekir. bu da şahsi görüşümdür. uçurum hissi uyandırıp intihara azmettirebilir ( latince bilmesek de ).
(charles maurice de talleyrand - 19 Aralık 2005 20:26)
mozart'ın ölümü ve hüznü iliklere kadar hissettiren başyapıtı. "eserin siparişini vermek üzere kont von walsegg adına gelen kişinin grilere bürünmüş esrarengiz görüntüsü altında kimliğini saklayışı; sonra da bir hayalet gibi ortadan kayboluşu mozart'ın ölümü ile ilgili şayialar için bulunmaz bir malzeme oluşturmuştur. mozart, son derece kritik bir hal alan sağlık sorunlarına rağmen büyük bir enerjiyle bu yeni sipariş üzerine çalışmaya başlamıştır. karısı constanza'nın bundan sonra olup bitenler hakkındaki açıklamaları ise mozart'ın eceliyle ölmediğini iddia edenler için son noktadır. mozart, ölümden söz etmeye başlamıştır. requiemi kendisi için yazdığını söylüyor, bunları söylerken o duyarlı adamın gözlerinden yaşlar akıyordu. "fazla bir ömrüm kalmadığından kesin olarak eminim" demişti mozart. "zehirlendiğimden de eminim. bu fikri kafamdan atamıyorum." karısına göre mozart kendisine verilen zehrin ismini bile söylemiş ve "aqua toffana" dan söz etmişti. bütün bunlar yaklaşık 250 yıl sürecek tartışmalar için yeter de artardı bile. karısı constanza'nın kız kardeşi sophie, bestecinin ölmeden önceki son halini görmüştür. mozart'ın ağzından son ses requiemin davullarıdır, tam 34 yıl boyunca sophie'nin kulaklarından çıkmaz bu ses"kaynak: dvd kasikler fasikülü
(zulfe - 26 Temmuz 2006 08:52)
sözlerinin tarafımdan yapılmış naçizane çevirisi şöyledir:i. introtiushuzursonsuz huzur ver onlara rabbim,ve ebedi ziya ile nurlansınlar.şanına,tanrım, sion’da okunsun ilahilerve adına kudüs’te okunsun dualar.duy benim duamı, ey rabbimsana döner bütün canlar.sonsuz huzur ver onlara rabbim,ve ebedi ziya ile nurlansınlar.ii. kyrie ey rabbim, bize merhamet et.ey isa, bize merhamet et.iii. sequentia1. dies irae / gazap günügazap günü, o gün,toza döndürecek dünyayı,davud ile sibel’in kehanetindeki gibi.nasıl bir korku ve dehşetle sarsılacak,indiğinde yargıç, sorgulamayahaklıyı haksızdan ayırmaya. 2. tuba mirum / sur borususur borusunun tiz sesidelecek her yerdeki mezarlarıtoplayacak herkesi tahtın önündeölüm sarsılacak, ve doğa da,mahlukat çıktığında yeryüzünehesap vermek için mahkemeye.yazılı bir kitap gelecek meydanaiçinde yazılmış olacak insanlarınhesap vereceği bütün günahlarısonra yargıç alacak yeriniaçığa çıkacak her gizlenmiş olan,kalmayacak hesabı sorulmayan.ne diyeceğim o zaman, ben zavallı?kimi çağıracağım olsun diye aracı,adalet ehlinin bile merhamete varken ihtiyacı?3. rex tremendae / muhteşem efendimuhteşem muktedir efendimiz,kurtarırsın senden dilenmese bile,kurtar beni, ey merhametin kaynağı.4. recordare / hatırlahatırla, ey şefkatli isa,sen ki benim için çektin çile:bugün beni kendinden gönderme.beni ararken tükettin gücünü,çarmıhta teslim ettin canını,heba etme bunca emeğini.sen, haklı intikamın yargıcı,kulak ver merhametin sesine,benim hükmümü düşmeden önce.günahımdan ağlıyorumyanağımı kızartır suçumtanrım affetmen için yalvarıyorum.sen ki meryem’i arındırdın,ve hırsızı bile cennetine aldın,bununla içime ümit saldın.layık değildir sana dualarım,yüce merhametine sığınırımbırakma cehennemde yanayım.kuzularınla çayırında yer ver banakatma beni keçilerin sürüsüne,yer ver bana sağ tarafında.5. confutatis / utançutanç içinde lanetlilercehennem ateşine girdiğinde,çağır beni kutsayarakgünahımdan secde ederek,kalbim acıyla bulansın toza,kurtuluşumu ümit ederek.6. lacrimosa / ağıtağıtların günü, o gün,tozlardan yükselecek insan,verecek hesabını günahlarının.o yüzden merhametine sığınırım tanrım,şefkatli isa, rabbim,sonsuz huzur ver onlara.iv. offertorium1. domine jesu / rab isarabbim isa, şanlı efendimiz,azad et bütün inançlıların ruhlarınıalıkoy cehennemin cezalarından,ve derin çukurlardan: azad et onları aslanın ağzından, yutmasın onları cehennem, düşmesinler karanlığa,sancaktar kutsal mikailçıkarsın onları kutsal nura,vaad edildiği gibi ibrahim’e ve onun soyuna.2. hostias / kurbanlarkurbanlar ve dualar adarız sana rabbim,adına kasideler dizeriz: kabul et bunları,onların bugün andığımızruhları için: ey rabbim, izin ver,geçsinler ölümün ötesine, hayata,vaad edildiği gibi ibrahim’e ve onun soyunav. sanctusmukaddes, mukaddes, mukaddes,rabbim, bütün kudretlerin tanrısı!gökler ve yer doludur senin şanınla.yücelerin yücesi’ne şükürler olsun.vi. benedictuskutsanmıştır rabbin adına gelen.yücelerin yücesi’ne şükürler olsun.vii. agnus dei tanrı’nın kuzusu, sen ki dünyanın günahlarını taşırsın,onlara huzur ver.tanrı’nın kuzusu,sen ki dünyanın günahlarını taşırsın,onlara sonsuza dek sürecek huzur ver.viii. communioebedi ziya ile nurlansınlar rabbim,senin azizlerinle sonsuzlukta,çünkü sonsuzdur senin şefkatin.sonsuz huzur ver onlara rabbim,ve ebedi ziya ile nurlansınlar,senin azizlerinle sonsuzlukta,çünkü sonsuzdur senin şefkatin.
(calendil - 14 Ağustos 2006 13:30)
Yorum Kaynak Link : mozart requiem