Çıkış Tarihi     : 20 Mart 2019 Çarşamba, Yapım Yılı : 2019
Türü                : Korku,Gizemli,Heyecanlı
Taglar             : makas,Salon aynası,haneye tecavüz,tavşan,Maske
Ülke                : ABD
Yapımcı          :  Monkeypaw Productions , Dentsu , Fuji Television Network
Yönetmen       : Jordan Peele (IMDB)(ekşi)
Senarist          : Jordan Peele (IMDB)(ekşi)
Oyuncular      : Lupita Nyong'o (IMDB)(ekşi), Winston Duke (IMDB), Elisabeth Moss (IMDB)(ekşi), Tim Heidecker (IMDB)(ekşi), Shahadi Wright Joseph (IMDB), Evan Alex (IMDB), Yahya Abdul-Mateen II (IMDB), Anna Diop (IMDB)(ekşi), Cali Sheldon (IMDB), Noelle Sheldon (IMDB), Madison Curry (IMDB), Ashley Mckoy (IMDB), Napiera Groves (IMDB), Lon Gowan (IMDB), Alan Frazier (IMDB), Duke Nicholson (IMDB), Dustin Ybarra (IMDB), Nathan Harrington (IMDB), Kara Hayward (IMDB), Darrel Cherney (IMDB), James Cobb (IMDB), Andrew Constantini (IMDB), Alex Alessandro Garcia (IMDB), Nicole Huynh (IMDB), Anne-Marie Olsen (IMDB), Abraham Reyes (IMDB), Jessica Rubinstein (IMDB), David M Sandoval Jr. (IMDB), Ray Walker (IMDB), Justin Williams (IMDB)

Us (~ Biz) ' Filminin Konusu :
Biz, kendilerine tıptıp benzeyen davetesiz misafirlerine karşı hayatta kalma savaşı veren bir ailenin yaşadıklarını konu ediyor. Adelaide ve Gabe Wilson birbirlerini ve ailelerini seven, huzurlu ve mutlu bir çifttir. Yorucu geçen bir yılın ardından çift 2 çocuklarını da alıp Kuzey Kaliforniya'da sahil kenarında bulunan evlerine giderler. Tyler ailesi ile sahilde geçirdikleri bir günün ardından, geçmişte bir çeşit travma atlatmış olan Adelaide ailesinin başına bir şey gelebileceği konusunda paranoyaklaşmaya başlar. Gece çöktüğünde Wilson ailesinin, yolda el ele tutuşmuş dört kişiyi görmesinin ardından her şey daha paranoyak bir hal alacaktır. Evlerine yapılan saldırıyı savuşturamayan ailenin yaşayacağı en büyük dehşet ise evlerine giren bu 4 kişinin aslında kendilerinin birebir kopyaları olmasıdır. Birbirinin klonu gibi olan iki ailenin arasındaki en önemli fark ise içlerinden yalnızca birinin hayatta kalabileceğidir...

Ödüller      :

Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films:Best Director





Facebook Yorumları
  • comment image

    "acaba götümle mi izledim?" diye kendimi sorgulamama sebep olan film. sebebi spoiler kısmında.
    ---------
    ---------
    ---------
    --- baba spoiler ---

    filmin sonundaki twistten bahsediyorum. abi ne alakaydı o son? kadın, esas kızın klonuysa eğer, bunca yıl sonra 35 yaşında iken nasıl o filmin başında gösterilen, travmaya sebep olan olay aklına geliyor? yani zaten klon? zaten küçükken yer değiştirmişti kızla. daha neyin travması? o kabus günü yaşayan esas kız zaten yerin altına hapsolmuştu. ulan diyorum mutlaka, bende bir mallık var, ben kavrayamadım. yoksa böyle saçma twist olamaz herhalde. bilen beri gelsin
    --- baba spoiler ---


    (bir fincan kahve ile film izlemek - 23 Mart 2019 00:28)

  • comment image

    değerlendirmekten ziyade herkesin takıldığı noktalara biraz olsun ışık tutmak istediğim film

    --- ağır spoiler ---

    1-kadının neden travması var ve bundan kocasına travmadan bahsediyor?
    1-bu durumun birden fazla nedeni var. öncelikle her nasıl aşağıdaki orjinal kadın giderek hayvanileştiyse yukarıdaki kadın da insanileşti. zaman içinde yaptığı şeyin büyüklüğünü ve ne kadar yanlış olduğunu anladı. kadının korkusu orjinal kadının onu bulup intikam alması ve çıkış yolununda o plaj olduğunu biliyor o yüzden oraya gittikçe korkusu daha da artıyor. plajda oğlu kaybolunca o nedenle o kadar panik yaptı orjinal kadının onu kaçırdığını düşündü intikam amaçlı * yine plajda dikkatinin dağınık olmasının nedeni de bu çünkü aşağıdakilerin yukarıya çıkarsa oradan çıkacaklarını bildiği için.

    kocasına bahsetmenin sebebi sanırım daha farklı şöyle ki kadın vicdan azabı yaşıyor ve olayları direkt olarak anlatamıyor dolayısıyla kocasına yaşadığı olayı gerçeğe en uygun halde anlatıyor ve ondan teselli bekliyor. böylece kendini rahatlıyor zaten kızın hayatı boyunca gelmesini beklediğini kocasına söylüyor ayrıca bunu anlatarak plajdan daha çabuk gitmeyi de hedefliyor. zaten kocası neden daha önce anlatmadın diyor bunu duyunca çünkü kadın plaja yaklaştıkça korkusu daha da arttı neden bu.

    2-orjinal kadın neden tuhaf konuşuyor?
    çünkü aşağıda tek konuşan o. bunu hem diğerlerinin hiç konuşmamasından hemde klon kadının çocukken hiç konuşmadığı için psikiyatriste götürülmesinden anlıyoruz. nasıl ki hiç konuşmadığımız bir günün sonunda sesimiz boğuk çıkarsa 15-20 yıl konuşmayan birinin de bu yeteneği köreliyor.

    şu videoda ise kadının sesinin nedeninin ikizi tarafından boğazı sıkılması gösterilmiş ama bence benim ilk söylediğim daha akla yatkın. video

    3-aşağıdakiler tam olarak ne?
    3-benim anladığım kadarıyla ters giden bir deney. bilimadamları boş buldukları yeraltı koridor ve metrolarında insan klonlamışlar, tavşanlar ilk denekler. onlar üzerinde başarılı olunca insanlara geçmişler. deneyin başarısız olmasıyla (ruh koyamadılar bize demesi orjinal kadının) bilimadamları deneyi yarıda bırakmışlar bu sayede klon kız yukarı çıkabildi kimse onu durdurmadan. yine orjinal kadının ben çocuklarımı doğurdum demesi (klon değil normal yolla doğmuşlar, doktor bile yokmuş) buna işaret. bilimadamlarının mekanı terk etmesiyle muhtemelen tavşanları yemişler (kafeste değil yerde takılıyordu tavşanlar)

    aşağıdaki insanların nasıl yaşadığı biraz açıkta bırakılmış bilerek. linkini verdiğim videoda yönetmende bunu söylüyor zaten insanlara düşünebilecekleri bir açıklık oluşturmak istedim diyor. yoksa o kıyafetleri makasları nasıl bulmuşlar orasını bende anlamadım. bu arada silah olarak makasın seçilmesi tesadüf değil iki ucu aynı olduğu için bu silah özellikle seçilmiş.

    4-aşağıdakiler klon ama paralel evrende yaşıyor gibiler nasıl yukarıdakilerin yaptığını yapabiliyorlar?
    4-bu kısım için biraz zorlama bir açıklama yapacağım. orjinal kadının ruhu kopyalayamadılar demesi aslında aynı ruhu taşıdıklarına işaret en azından arada bir bağ var bu nedenle onların yaptıklarını yapıyorlar ancak kendi imkanları dahilinde bu aşağıdakileri psikopatlaştırıyor. normal bir insanın öldüğünü ancak ruhunun öteki dünyaya gitmeyip burada kalıp zamanla intikam araması gibi bir nevi.

    5-çocuk nasıl anlıyor klon kadının orjinal kadın olmadığını?
    5-anlıyor mu yoksa yalnızca şüpheleniyor mu burası net değil. şüpheleniyor olabilir öncelikle annesi ikiz klonlardan birini öldürmüştü çocuğun önünde çocuk zaten oradan bir huylanıyor. ek olarak orjinal annesi onu kaçırdığında gerçeği söylemiş olabilir veya çocuk onun kendisini öldürmemesinden de şüphelenmiş olabilir.

    6-çocuklar klon değillerse neden psikopatlar?
    6-yaşadıkları çevreden dolayı, orada kim yetişse manyak olur. orjinal kadının kocası klon ama çocukların psikopat olmasının nedeni bu değil öyle olsa klon kadın ve orjinal adamın çocukları da manyak olurdu.

    7-güneş almayan yerde nasıl gelişmişler ve normal insanlardan daha güçlüler?
    7-bilimadamları muhtemelen normal insanlardan daha üstün bir şey yaratmaya çalışıyorlardı bu nedenle kasları daha gelişmiş. sahte güneş ışığı diye bir ışık türü var bildiğim kadarıyla ondan yararlanmış olabilirler.

    8-orjinal kadın neden klon kadına aşağıyı anlatıyor?
    8-burası zurnanın zırt dediği yer işte. bunu bende açıklayamıyorum çocuk o odada olsa o da duysun diye diyeceğim ama o da değil. bu sahne sırf seyircilere açıklama olsun diye konulmuş ama kesilse devamlılık açısından daha iyi olurmuş.

    filmi izleyeli yalnızca 1 saat oldu ve buradaki yorumlar ile linkini verdiğim video dışında bir şeye bakmadım o nedenle bende bir çok şeyi kaçırmış olabilirim yalnızca yorumları okurken birçok insanın benzer yerlere takıldığını gördüm ve açıklama yapmak istedim.

    edit: klon çocuğun yüzünün yanmasının nedeni *
    hızlı resim

    --- ağır spoiler ---


    (lost ghost - 23 Mart 2019 21:19)

  • comment image

    yönetmenin bir önceki filmini (bkz: get out) izlemedim ama bu filmiyle bana bir sonrakileri merakla bekletecek anlar yaşattı. şaheser değil, ama fazlasıyla keyifli, iç gıcıklatan bir film.

    gittiğim salonda yanımdaki çift çiftleşme dansı yapmaya gelmişti dolayısıyla arada gözlerimin sadece beyazı görünecek şekilde kötü bakışlar attım onlara. arada da ''bak o kadar para veriyoruz yaaa.'' diye bir cümle duydum. 2019 yılında zangır zangır titremek için iki yetişkin neden hiç bilgisi olmayan bir filme gider. misal ben hiç öyle bir beklentiye girmedim, farklı bir yönetmen aynı konuyu komedi unsurlarını kullanarak da anlatabilirdi. korku filmi diye gitmeyin şu filme allah aşkına zaten recep ivedik, cin min tayfası hiç izlemesin rica ederim.

    lupita nyong o'yu ilk defa izledim, bu kadar mı iyi oynanır diye düşünürken tabii gitme sebeplerimden elisabeth moss çıktı karşıma. kendisini (bkz: the square) adlı filmde tanıyıp (bkz: the handmaid's tale) ile göklere çıkarmıştım. yine harika bir performans, ne fazlası ne eksiği. bu kadının oyunculuk yeteneği namütenahi!

    --- spoiler ---

    çiftin arabadaki konuşması, çocuklarını yetiştiriş biçimleri ilk bakışta toplum normlarına göre ahlaki ve düzgün. gölgeleri eve geldiğinde ''hah, funny games başlıyor.'' diye düşündüm. bu gölgeler asıl olanlara göre daha hayvani, daha güçlü, daha acımasız göründüler, yani bir anlamda onlar aslolanların id'i. varolan çatışmayı o ahlaki, düzgün yaşamaya çalışan süperego ile istediğini hemen almaya çalışan hayvani id'in çatışması olarak görmek çok keyif verse de yönetmen filmin tümü boyunca malesef dokunduğu konuları üstünkörü geçiyor. bu da bir olmamışlık hissi yaratmıyor değil.

    bu gölge mevzusu platon'un (bkz: idealar kuramı) kapsamında da değerlendirilebilir derken filmin sonundaki twist ile bunda elim boş döndüm. aslında gölgesi o imiş zırvası filmi karmakarışık bir noktaya sürüklüyor. olay örgüsü açısından zayıf yanları var zaten de sıralanmış tekrar yazmaya lüzum yok. hiç korku filmi, twist, seyirci falan demeden salt bu ''bir ben var bende, benden içeri'' teması üzerinden yürünseydi cannes'da oscar'da bol bol överdik. bu haliyle iyi olsa da maalesef yarım kalmıştır.

    ---
    spoiler ---

    puan 7/10 (elisabeth moss +0.5 destek puanıyla)


    (kafkatik - 24 Mart 2019 22:16)

  • comment image

    fena film değil ama çok fazla şey anlatmak istemiş, gerilim filmlerindeki bütün alt türlere uğramış, özellikle son bölümünde açıklaması güç bir hal alıyor. çorba oluyor film.

    ------- spoiler. --------

    filmi bende id - süper ego çatışması olarak gördüm uzunca bir süre. insanın tıpkısıyla mücadelesi, modern insanın - ilkel haliyle mücadelesi gibi. we are americans repliği de aslında modern amerikan toplumunun altında yatan gerçek amerika'nın ilkel ve şiddet tarihine dairdi.

    film uzunca bir süre; bu hapsedilmiş, ilkel amerikalı benliklerin yüzeye çıkıp, toplumu ele geçirdiği üzerine bir sembolik gerilim öyküsüydü. gelgelelim son bölümündeki klon vari meseleyi bende anlamadım. benim filmlerden bildiğim klon böyle bir şey değil. zaten yukarda insanlar ne yapıyorsa aynı şeyi aşağıda yapıyorlar. demek ki bunlar aynı kişiler ve aynı hayatları birebir şekilde yaşıyorlar. yani aynı kişinin farklı öz benlikleri veya izdüşümü gibi bir şey olmalı.

    alttakiler ilkel id'ler. bunları uyandıran, fark yaratan da aslında bu id olmayan, zamanında aşağıya çekilmiş kız. aşağıda mal gibi süper ego bunları baskılıyor ve id'ler ne denirse onu yapıyordu. bu kız bunları harekete geçirmiş ve iş öyle başlıyor. hatta filmin başında gördüğümüz normal hayat süren kadının, kocasına göre daha aksiyon kabiliyetinin olması ve şiddeti etkin kullanması yine aslında baskın id oluşundan kaynaklı diye düşünüyordum ama deney meney tavşanlar klon vari bir şey çıkınca koptum.

    film çünkü uzunca bir süre farklı öz benlikler meselesi üstüne oynadı. ailenin gölgelerini geniş açıdan görmemiz kendi benliğimiz dışında karanlık iz düşümlerimiz, suretlerimiz var demeyi sembolize ediyor olmalıydı. çocuğun küfür edince, uyuşturucu dediğinde hemen uyarılması bildiğiniz süper ego baskılanmasıydı mesela.

    tabi iş dönüp dolaşıyor kadının finalde kendisiyle konuştuğu bölüm ve zamanında yer değiştirmiş olmaları sebebiyle tıkanıyor. bir tarafıyla kişisel bir intikam hikayesi, bir tarafıyla hakikaten replika türü bir gerilim, bir tarafıyla psikolojik gerilim türünde insanın id'si ile çarpışması, bir tarafıyla geniş toplumsal ve politik sözleri olan bir film. dümdüz bilimsel bir klon gerilimi yaratmak isteseler böyle bir film yapmazlardı. ama bir taraftan orayı da kullanıyor, esas derdi düz korku gerilim yapmak da değilmiş bence. yani farklı farklı konuları açıyor, türler arasında geziyor ama tam net bir nokta koymadan, hepsini nihayete erdiremeden, eksikler bırakarak sonuçlanıyor gibi. ya da ben anlamadım.

    son olarak aşağıda deney yapıldı meselesi tek başına aşırı saçma bir şey. nasıl deney abi bu? kız, adam, çoluk çocuk kopyalanmış da falan ne ara nasıl bir kopyalama veya deney bu? bir de hepsi yukardakilerle aynı şeyi yapıyor? deney falan değil bu. ya dediğim gibi bir id - süper ego tipinde bir benlik çatışması ya da insanların gölgelerinin sembolize ettiği bir nevi karanlık - aydınlık tipi bir paralel gerçekliğin yaşandığı insanların bunlar tarafından, yani karanlık suretleriyle yok edildiği bir kıyamet hikayesi olabilir. bizi öldüren ve yok edecek öteki benliğimiz, gölgelerimiz falan filan işte. böyle de eksik ve oturmayan kısımları kalıyor çünkü fazla şeye değineyim derkene fazla karıştırmışlar filmi.


    (ben senin bildigin yazarlardan degilim - 25 Mart 2019 18:55)

  • comment image

    begenmeyenlerin cogu filmi pek anlamamış gencolar, kusura bakmayın. matrix'i izleyip de "uzaylılar dünyayı işgal etmis" diyen bir yazar vardi ya, ayni o hesap.

    defalarca izlenmeyi hakeden bir bas yapıt. get out'tan temel farki get out'ta kor gozum parmağına mesajini gösterirken, burda adeta "kizim sana söylüyorum, gelinim sen anla" misali gizlemiştir adam söyleyeceklerini.

    hem getout'un hem de bu filmin asil mesajı aslinda ne? bence su ikisi

    **** gorunuse aldanma, gördüğünün tam tersi gercek olabilir *****

    ve bununla iliskili

    **** insanlar arasındaki tek fark yetiştirilme sekilleri ****

    yani irkciliga nanik yapiyor, "irk hicbirseydir, yetiştirilme bicimi hersey" diyor.

    get out'ta mesaj bariz buydu, beyaz aile irkci degil, oyunu obama'ya vermis, son derece liberal vs.vs. ama adamlar resmen zencileri tam anlamiyla kole olarak kullanıyordu. serbest olan siyah eleman cok modern, beyaz modern bir kızla sevgili, esit bir yasam sürerken, digerleri aslinda kole olarak dışardan mutlu, şikayet etmeyen, edemeyen bir hayat duruyordu. hah aynisi burda da var.

    burda da bir *gorunuse aldanma* durumu var. bak alttaki spoilerin en son cümlesini oku, sen de gor, ey okuyucu:)

    --- spoiler ---

    soru: neden yer altindaki ikizler zombi gibi olmeyi pek umursamiyor?
    cevap: akılları yetmiyor. bu kadar.

    soru: nasıl yer alti ikizleri yer üstündeki orijinallerin her hareketini onceden tahmin edebiliyor?
    cevap: cunku bilimadamlari o deneyi yapmaya calisirken oluşmuş canlılar bunlar. yani asil planlanan yer altındaki yeni yaratılan ikizlerin yer üstündekileri kontrol edebilmesi. bu anlamda get out'a benziyor aslinda film.

    bir de sanırım burda hic yazılmayan bir detayı vereyim, ben biraz suphelenmistim ama tam cozememistim. surda adamlar çözmüş.

    https://www.vulture.com/…it-theory-jason-pluto.html

    bak büyük spoiler geliyor, ona gore:

    ***oglan da aslinda yer altındaki ikizi, ayni annesi gibi. ***

    thriller klibinin en son sahnesinde michael jackson gülümsüyor ve aslinda gizli canavar oldugunu belli ediyor ya. hah filimin sonunda ayni oyle bir bakisi var annenin, ve oglan da sanki bunu anlıyor. yani oglan annesinin aslinda yer alti ikizi oldugunu anlıyor, annesi de oglana "senin de ikiz oldugunu biliyorum, orjinalin yani benim doğurduğum çocuğun yerine geçtiğini ve onu öldürdüğünü biliyorum ve bunu kabul ediyorum canikom" diyor son sahnede...

    bu nedenle oglan karanlıktan hoşlanıyor. bu nedenle eskiden yapabildiği çakmaklı magic trick'i artık yapamıyor, hatta artık dort ayak uzerinde yürüyen asil orijinali ile karsi karşıya gelince orijinal adeta hareketleriyle "nasıl yapamazsın bu trick'i olm, bak soyle yapacaan" diye kızıyor, gosteriyor.

    peki asil orijinal oğlanın yuzunun alt hismi neden yanik? cunku yerustundeki eleman ne zaman bu trick'i yapmaya kalksa yer altındaki orjinalini yuzu yanıyor, cunku orijinal cakmagi yakmayı beceriyor...

    yuzu yanik garibanimizin olumunu hatırlayalım: yer altindan kopup gelip rahat aileye konmuş yer alti ikizi, orjinal garibanı kontrol edebiliyor, degil mi? zaten ikizlerin orijinalleri kontrol edebilmesi gerekir (ne zaman ne yapacaklarını biliyorlar) bu nedenle demek ki bu teori dogru:)

    yani diyor ki bakma anne: oğlum ben senin de cakma oldugunu anladım, sen de beni anladın, aramızda sir merak etme, kimseye söylemem...oglan da anlıyor, ve ne yapiyor filmin en en en son sahnesinde..

    maskesini takiyor. oha amk, daha ne kadar açık olabilir? yani diyor ki oglan "tamam cakma annem, ben seni ve kendimi acığa çıkarmam, hayatimi yüzümde bu maskeyle yaşarım.." vs.

    evet.. asil endişe veren son bu. acaba bizim esprili baba ve kizi, oglan ve cakma annesinin aslinda kopya oldugunu, ve orjinallerini öldürdüğünü bir gun anladiklarinda ne tepki verecekler???? asil gerilim vs. orda gencler.

    ---
    spoiler ---


    (yan yatarak visne yiyen roma imparatoru - 30 Mart 2019 14:34)

  • comment image

    eşimin çok iyi bi sinema izleyicisi olduğunu ortaya çıkan film. ben gereksiz zorlama bi twist sikerler diye sinemadan çıkmışken her şeyi tek tek anlattı. açıklama bekleyen konulardan birkaçı da ondan gelsin,

    *orjinal kadın neden klon kadına aşağıyı anlatıyor?

    çünkü orjinal kadın dünya nimetlerini tattığı ve sonradan oraya hapsedildiği için nefretini kusuyor. siz güzel güzel beslenirken ben tavşan yedim, siz güzel güzel giyinirken ben fake lacoste giydim diye sızlanması, doğma büyüme aşağıdaki dünyada olan birinin anlayıp farkedip kinlenebileceği bir olay değil.

    *kocası başta sürekli bizden ne istiyorsunuz diye sorarken kadının bi sus amk - gabe sus - demesi, kadının yediği boku bildiğinden oların (yeraltındakilerin) ne istediğini en başından beri bilmesine dalalet.

    tam yazıyı bitiriyorum eşim tekrar tekrar gelip inanılmaz noktalara parmak basıyor.

    *içlerinde en aciz babaydı, çocuklar çatır çutur öldürürken baba filmin başından sonuna kadar topal gezdi, sebebi ise çocukların yeraltından büyüme annelerinin tavşan kanı genlerinde gizli.

    *felsefik bir de açıklama, siz "beyazlar" dünyanın nimetlerinden en iyi şekilde yararlanırken biz "siyahlar" sizin gölgeniz gibi sürünüyoruz alt metni vardı.

    gelgelelim sinemadan çıktığımda olmamış derken şimdi filme saygı duyuyorum. adeta bi mal gibi izlemişim. karıcıma sevgiler...


    (comeme los huevos - 30 Mart 2019 23:55)

  • comment image

    (bkz: get out /@hanging rock) filmini beğendiğim yönetmenin bu filmini de sevdim. doppelganger temalı filmlere ve tekinsiz mizansene özel bir ilgi gösterdiğim için 50'li yıllarda yoğunlaşan anti-komünist bilim kurgu filmlerine sarkastik yaklaşan, uzaylıların beyaz yakalı amerikalıların bedenlerini ele geçirdiği b-movie'lerle dalgasını geçen, bir gün bir dış kuvvet tarafından beyni ele geçirilerek istila edilen amerikan topraklarının paranoyasına ışık tutan fantezi filmlerine bıyık altından gülen bu filmi de sevdim kısaca.

    bir sahnede yönetmen:

    --- spoiler ---

    sehpanın üstünde biri oyuncak diğeri gerçek iki örümceği gösterir. başka bir sahnede ikiz genç kızlar cümleleri birlikte telaffuz ederler. bir başka çekimde saatin 11:11 olduğu görürüz. ve nihayet amerikalı bir siyahi aile ikizleriyle karşılaşırlar. filmi hazırlayan bu foreshadowing'lere bayıldım.

    50'lerde çekilmiş bir distopya ya da katastrofik yapıdaki bir bilim kurgu filmi olsaydı, terk edilmiş metro istasyonları veya başka amaçla kullanılan metruk tüneller amerikalıların bilinç dışı korkularını metaforize ediyor, diyebilirdik; ama yönetmen bu klişe algıyı yapısökümüne uğratarak kötü ikiziyle karşılaşan genç kızla kötü ikizinin yer değiştirdiği ironik bir mizansen yaratıyor. iyi ve kötünün ötesindeki bir kör-noktadır bu.

    sinema tarihinde amerikalılar ekseninde dünyanın ele geçirilişi geyiği paranoya, anksiyete, korku düzleminde ele alınmış, soğuk savaş yıllarında bu algı nirvanaya ulaşmış, sovyet bloku çöküp berlin duvarı yıkıldıktan sonra yeni düşmanlar artık komünistler değil, müslümanlar olmuştu, ki filmde 11 eylül terör saldırılarına daha filmin başında gönderme yaparak bu algıyı da yıkan yönetmen gerçek düşmanların insanın yine kendisi olduğunu ifade ediyor. yani amerikalıların düşmanı komünistler, araplar, öteki müslümanlar, uzaylılar değil, amerikalıların bizatihi kendisi olduğunu mimliyor.

    aynalarla çevrili korku tüneline bir eğlence panayırından ulaşılması show'un, eğlencenin, hazzın gerisinde yatan acının tehdit edici sonuçlarıyla ilgilidir. her haz acıyla sonuçlanır çünkü hazza ulaşmak değil, hazzı aramak önemlidir. hazza ulaşan kişi boşluğa düşecektir. elma şekerini sahildeki kumların üstüne atan genç kız kandırılmamış, gönüllü olmuştur. bir başkası onu elma şekeriyle kandırıp tuzağa düşürmemiş, bunu arzulamıştır. bu, esasen kişisel olduğu kadar korku filmlerinin daimi klişelerinden birine açık bir saldırıdır: tehlikeli metruk bir yapıya adım atarak tuzağa düşürülen, evlerin karanlık depolarına merdivenlerden inerek iblis tarafından ele geçirilen beyaz amerikalıların sentetik dünyasına bir saldırı. bunlar korku filmleri için basit ve alışılageldik trüklerdir. get out filminde beyazların ırkçı önyargılarına satır darbeleri vuran yönetmen bu filmde totalde korku sinemasının araçlarıyla oynayarak paranoya duygusuyla alay ediyor.

    filmin ulaştığı nokta açısından yüzde yüz tatmin yaşatmadığını düşünenler olacaktır. bu, başta da belirttiğim gibi filmin sarkastik yapısıyla ilgili. film ciddiyetle amerikan paranoyalarına eğilmiyor, bilakis bu korku ve paranoya ile oynuyor, onunla dalgasını geçiyor. sonunda felaketvari bir filme evrilmesinin nedeni de budur aslında. bir aileyi tehdit eden dış kuvvetlerin psikolojisini araştıran filmlerin korku-gerilim modelinden bilim kurgu eksenine, oradan da felaketvari distopik bir düzleme (buna zombi filmleri de dahildir) kayması bundan. dolayısıyla filmin öykü yapısının mükemmel ironisi unutulmamalı.
    ---
    spoiler ---


    (hanging rock - 24 Mayıs 2019 16:27)

  • comment image

    alt metinleri göndermeleri ve gerilimi sağlam bir film. muhtemelen kafanız karışacak ama anlamaya çalışırsanız müthiş bir film olmuş

    --- spoiler ---

    adelaide filmin başında bir çadırda kopyası ile istemeden yer değiştirir. yerin altında tünellerde yaşayan bu gölgeler bilimsel bir çalışmanın ürünü olup bir süre sonra atıl vaziyette bırakılmıştır.her türlü imkan ve olanaktan yoksun az gelişmiş adeta ilkel bir kabile gibi yaşayan bu canlıların kaderi bir gün yukarıdan gelen gerçek bir insanın varlığıyla tamamen değişir. adelaide buradaki canlıların kaderini değiştirmek için uzunca bir süre plan yapıp 'el ele amerika' projesini örnek alıp yukarıya çıkartır.filmin en başında tvde elinde oyuncak tavşanıyla el ele amerika projesini izleyen adelaide'in bu planı hayat geçirmesi de manidardır. adelaide'nin ''bizi bilim adamları yarattı ama içimize ruh koymadılar'' ve ''çektiğim bütün acıların tanrı'nın beni sınaması olarak kabul ettim '' gibi birbiriyle çelişkili iki farklı cümleyle aslında iki hatta daha fazla senaryonun var olabileceğinin çıkarımını yapabiliriz.

    adelaide kocasına lunaparkta yaşadığı olayı anlatırken pencere camından silüetini görüyoruz ve hikayesi bitene kadar adelaide'nin yüzü görünmez.

    ---
    spoiler ---

    jordan pelee usta bir yönetmen gibi her bi kareyi inci gibi işlemiş. ben filmi büyük keyif alarak izledim ve beğenmeyenlerin filme bir şans daha vermesini tavsiye ederim.

    edit : puan 8


    (pismetalci - 24 Mayıs 2019 23:06)

  • comment image

    isimsiz bir yönetmenin elinden çıkmış olsa vasatın üzerinde bir film olarak değerlendirir geçerdim ama referansı get out'tan alınca epey düşük bir film olarak kalıyor.

    en büyük hayal kırıklığı filmin abartısız 2/3'lük bölümünün hiçbir orijinalliği olmayan sıkıcı kaçma-kovalamaca sahneleriyle doldurulmuş olması. film 35. dakikada başlıyor ve son on dakikalık reveal kısmına kadar tek izlediğimiz şey birilerinin birilerini teen slashervari bir aksiyonun içerisinde anlamsızca kovalayıp durması. abi sen jordan peele'sın, sırtını bu denli fiziksel gerilime dayamana ne gerek vardı? senin şu yaptığını dandik james wan bile yapmadı. zaten süreyi 2 saate tamamlamak için eklenen unsurların yarattığı o filler havası filmin bütününde hissediliyor. örneğin beyaz aileyi filmden çıkardığımızda hikayeden hiçbir şey eksilmediğini göreceğimizden eminim. resmen 15-20 dakikayı o ailenin sahneleriyle yemiş. bir bütünün parçaları arasında çıkarıldığında bütünü eksiltmeyecek bir parça varsa o parça gereksizdir. zaten sanat dediğimiz olgu da gereksiz kısımların tıraşlanması ve elde değer yaratan bir giriftin kalması değil midir? hele kadının araba anahtarını unutup eve dönmesi falan filler'ın da filler'ı olmuş. kim kimi öldürecekse öldürsün bitsin bu çile dedim.

    finalde hiçbir mantığa uymayan ve 35 soru işaretini beraberinde getiren o twistimsi şeye diyecek laf bile bulamıyorum. holywood ve ispanyol korkusunda artık twist yasaklansın. her yönetmen istihkakı kadar twist yapabilsin, karneyle dağıtılsın. gerçekten bezdirdiniz. ki bu nötr bir twist bile olmamış, hikayenin zaten pamuk ipliğine bağlı olan tüm mantıksallığını yerle bir etmiş. akla gelen soruları buraya yazmaya dahi üşendim. elbet birileri yukarıda yazmıştır zaten.

    sonuç olarak, evet sınıf mücadelesi, evet ötekileştirilenlerin devrimi, evet hand across amerika. ama ee, gerisi nerede bunun? alt metni olan derin bir konuyu 13. cuma gibi işleyerek fena ıskalamış jordan peele filmi. zaten twilight zone denen bir bölümüne bile zor katlandığım vasat ötesi işte karşıma çıktığında bir garipsemiştim. adam meğerse gözümüzde büyüttüğümüz kadar yokmuş, bu filmle onu anladım.

    6,5/10.

    ps: katil doppelganger'lar türünü sevdiyseniz bunun gibi güdük kalmış bir diğer film: https://www.imdb.com/title/tt0906734/


    (sir gawain - 27 Mayıs 2019 10:54)

  • comment image

    regina spektor'in soviet kitsch albümüden çok tatlı parçası. klibi de sitesinde gorulebilir: (bkz: www.reginaspektor.com)

    ve işte sözleri:

    us

    they made a statue of us
    and it put it on a mountain top
    now tourists come and stare at us
    blow bubbles with their gum
    take photographs for fun, for fun

    they'll name a city after us
    and later say it's all our fault
    then they'll give us a talking to
    then they'll give us a talking to
    because they've got years of experience
    we're living in a den of thieves
    rummaging for answers in the pages
    we're living in a den of thieves
    and it's contagious
    and it's contagious
    and it's contagious
    and it's contagious

    we wear our scarves just like a noose
    but not 'cause we want eternal sleep
    and though our parts are slightly used
    new ones are slave labor you can keep

    we're living in a den of thieves
    rummaging for answers in the pages
    we're living in a den of thieves
    and it's contagious
    and it's contagious
    and it's contagious
    and it's contagious

    they made a statue of us
    they made a statue of us
    the tourists come and stare at us
    the sculptor's marble sends regards
    they made a statue of us
    they made a statue of us
    our noses have begun to rust
    we're living in a den of thieves
    rummaging for answers in the pages
    were living in a den of thieves

    and it's contagious


    (celine - 12 Nisan 2006 21:43)

Yorum Kaynak Link : us