Facebook Yorumları
  • comment image

    19. yüzyılın ikinci yarısında yaşanan genel toplumsal değişimler, sanat yapıtlarında farklı eğilimlerle ortaya çıkar. bu dönemde doğu kültürüne karşı, egzotizme yönelik idealist bir ilgi duyulmaya başlanır. kaynağını yeni ahit’ten alan salomé teması, doğuya özgü pek çok unsuru içermesi nedeniyle özellikle fransa’da pek çok sanatçıyı etkilemeye başlar. 1869 yılında stéphane mallarmé’nin herodiade dramatik şiiri ve 1877’de gustav flaubert’in herodias başlıklı hikayesi yayınlanır. flaubert’in bu hikayesini konu alarak 1881 yılında jules massenet de bir opera bestelemiştir. bu yapıtlar özellikle salomé’nin üvey babası herod’u konu alan yapıtlardır. resim sanatında da salomé’nin çok sayıda yapıta ilham kaynağı olduğu görülür. 1900’lü yılların ilk on yılında yeşeren yeni sanat (art nouveau) akımının temsilcilerinden gustav klimt de (1862-1918) salomé’yi (ii. judith, 1909) resmetmiş ve bir kadın figürü olarak salomé’yi tüm simgesel ve erotik çağrışımlarıyla ele almıştır. 1876 yılında ressam gustav moreau da paris’te salomé’yi konu alan resimlerini sergilemiştir. oscar wilde da bu sergiyi gezdikten sonra salomé’yi yazmaya karar verir. 1896’da paris’te sahnelenen oyun toulouse loutrec’in tasarımıyla sunulmuştur.londra’da yine bir art nouveau sanatçısı olan aubrey beardsley’nin çizimleriyle wilde’ın oyununun ingilizcesi basılmıştır ;ancak wilde, beardsley’nin çalışmalarını fazlasıyla japon etkisinde bulmuş ve yapıtının uzakdoğu etkilerinden çok bizans etkilerini barındırdığını belirtmiştir.
    yeni ahit kaynaklı bu temadan esinlenerek rönesans döneminde, 19. yy’da wilde’ın oyunu öncesinde ve sonrasında ve 20. yy’da pek çok eser ortaya konmuştur. bu konu hakkında eserleri bulunan ressamlar ve eserleri şunlardır:

    bernardo martorell (1400-1452 / ispanyol / tablo : vaftizci yahya’nın başının kesilişi ve salomé’nin onu kral herod’a sunuşu ), fra filippo lippi (1406-1469 / italyan / tablo : salomé herod’un şöleninde dans ederken-1452-1466), andrea solario (1460-1524 / italyan / tablo : vaftizci yahya’nın başı ve salomé-1520-1524) lucas cranach the elder (1472-1553 / alman / tablo : salomé), bernardino luini (1480-1532 / italyan / tablo : vaftizci yahya’nın başı ve salomé-1527-1531), titian (1488-1576 / italyan / tablo : salomé vaftizci yahya’nın başını taşırken-1549 / salomé-1515), caravagiio (1571-1610 / italyan / tablo : salomé vaftizci yahya’nın başını alırken-1607-1610), giovanni-battista caracciolo (1578-1635 / italyan / tablo : salomé-1615-1620), frans francken ii (1581-1642 / flemenk / tablo : salomé kral herod’a vaftizci yahya’nın başını sunarken), bernardo strozzi (1581-1644 / italyan / tablo : yahya’nın başı ve salomé-1635), gustav moreau (1826-1898 / fransız / tablo : salomé-1871), w. h. egleton (1833-1862 / ingiliz / tablo : salomé vaftizci yahya’nın kesik başını almak için bir tepsi tutarken ), henri regnault (1843-1871 / fransız / tablo : salomé-1870), gustav klimt (1862-1918 / avusturyalı / tablo : salome ( judith i 1901 –judith ii 1909), franz von stuck (1863-1928 / alman / tablo : salomé- salomé dans ederken), toulouse loutrec (1864-1901 / fransız / ilk oyunun sahne tasarımı), pierre bonnaud (1865-1930 / fransız / tablo : salomé), leon bakst (1866-1924 / rus / yedi tül dansında salomé için kostüm tasarımı-1908), albert langen (1869-1909 / tablo : salomé dans ediyor ödülü vaftizci yahya’nın başı), aubrey beardsley (1872-1898 / ingiliz / oyun, dergi ve kitaplar için çizimler), jules pascin (1885-1930 / bulgaristan doğumlu fransız / tablo : herod ve salomé

    (bkz: salome)


    (nicksiiiz - 27 Mart 2007 02:59)

Yorum Kaynak Link : salome ve resim sanatı