• "henry fonda denilen allahın komünistinin oynamasından da anlaşılmalıdır ki, hitchcock'un en, belki de tek, politik filmidir."
  • "four roomsun ikinci hikayesinin adı."
  • "alfred hitchcock'un bir filmi."
  • "(bkz: bay yanlis)"




Facebook Yorumları
  • comment image

    1956 yapımı alfred hitchcock filmi. ustanın alıştığımız filmlerine nazaran biraz farklı bir filme karşı karşıyayız. filmin başında kendi sesiyle bizlere hitap eden usta gerçek bir hikayeyi anlattığını söylüyor. zaten ortadaki de çok olağanüstü bir hikaye değil. hepimizin başına gelebilecek bir durum. düzgün bir aile hayatı olan, ancak maddi olarak sıkıntılı manny'nin şüpheli bir suçluya olan benzerliğinden dolayı yaşadıklarının anlatıldığı film zaten adıyla gerçeği açıklıyor. ortada bizi bekleyen bir sürpriz yok. sadece olayların nasıl akacağını bekliyoruz. henry fonda yıllar öncesinden the man who wasn't there'deki billy bob thornton'a ilham veren mimiksiz cool oyunculuk örneğini bu filmde vermiş. filmde dikkatimi çeken bir sahne ise şöyleydi: evine gelen manny'i kamera arkasından takip eder. manny kapıyı açar ve yüzünü kameraya dönerek kapıyı elini aşağı uzatarak kapatır. normalde geride kalan kameradan kapının kapanmasını görmemiz gerekirken hiç bir şey olmaz ve biz sadece kapının kapanma sesini duyarız. anlatınca anlaşıldı mı bilemedim :)


    (crowley - 11 Temmuz 2009 23:41)

  • comment image

    kadının toplumsal rolünün dişikuştan ''tüketici''ye kaydığı, kapitalizmin, tüketememekten kaynaklanan mutsuzluğu üretmek marifetiyle vahşi önekini almaya başladığı zamanlarda geçer the wrong man. görünürde herzamankinden bir orada olmaması gereken adam hikayesidir: zibilyon tane hiçkok erkegi gibi yanlış zamanda yanlış yerdedir henry fonda. o baş belaya girecektir ve çıkacaktır. lakin mevzu hiçkok reyiz'in filmin başında da belirttiği diğer filmlerinden bi miktar farklıdır zira gerçek bir hikayeyi anlatır: evli, kadın odaklı tüketimin dişileri arasında ezilen doğru adamın para bulma maceraları. babam oynasa oskarı alırdı.


    (dwight - 22 Temmuz 2011 22:49)

  • comment image

    filmin hemen başında manny * trende gazete okur. gazetenin üç sayfası bize gösterilir. at yarışı sayfası, bir araba reklamı ve bir banka kredisi reklamı. henry fonda, her sayfadan sonra bir mimik kullanır ve hiç diyalog kullanılmadan, 10 saniye içinde manny'nin en azından bir araba sahibi olacak kadar paraya ihtiyaç duyan, bir anlığına bankadan kredi almayı düşünüp sonra ödeyemeyeceğini bildiği için bundan vazgeçen ve nihayet parayı at yarışlarında kazanma yoluna giden ümitsiz bir adam olduğu anlatılır. bu sahne "diyalog en son çaredir" anlayışıyla filmler çeken alfred hitchcock'un ve yüzünü nasıl kullanacağını çok iyi bilen henry fonda'nın başarısıdır. hitchcock, o dönem çoğu filminin girişinde, ana karakteri bu yöntemle tanıtmıştır.


    (parliament night blu ray - 9 Mayıs 2014 02:22)

  • comment image

    yazı -spoiler- içerir.

    hitchcock' un izlediğim 21. filmi oldu "the wrong man". kendi adıma söylemek gerekirse filmi gene keyifle izledim. hitchcock sineması açısından pek alışık olmadığımız şekilde filmin gerçek bir öyküden uyarlandığını da filmin hemen başında üstat bizzat belirtiyor. bu sebeple de senaryoda çok da özgür olmadığını söylemiş...

    filmi iki bölüm olarak incelemek gerekiyor. ilk bölümün başarısının yanında filmin ikinci bölümü bence bazı parlayan anlar haricinde sönük kalıyor. bu durumun filme zarar verdiğini de söylemek gerek.

    ilk bölümde henry fonda' nın mükemmel bir şekilde canlandırdığı mr. balestrero karakterinin ılımlı ve edilgen bir yapıya sahip kendi halinde bir adam olarak, işlediği iddia edilen suçtan dolayı yavaş yavaş kimliksizleşmesi ve suçlular dünyası içerisinde -ki bu dünyada herkes aynıdır ve değerler yoktur- yok oluşunu izliyoruz. ruhani çöküş kamera hareketleriyle o kadar güzel aktarılmış ve öyle yoğun bir görüntü kullanımı var ki olay artık sadece bir yanlış kimlik tespiti vakası olmaktan çıkıyor.

    filmin ikinci yarısında ise tamamen zıt yönde gelişen olaylar vesilesiyle vera miles' ın canlandırdığı mrs. balestrero' nun delirişini izliyoruz. aslında beklenen kocanın delirmesi iken burada kadının delirişi seyircinin ilgi odağını kadına taşımak için yapılan bir hareket fakat o ilk yarıdaki yoğunluktan eser yok. burada da kadının delirişiyle aile kurumu içerisinde tek kalan babanın her şeyi göğüslemesi ve henüz fark etmediği "içindeki gücü" dinde buluşunu izliyoruz. mr. balestrero' nun karakter gelişimi de böylelikle tamamlanmış oluyor ve asıl ilgi odağımıza geri dönmüş oluyoruz. yani eşin delirişi manasızlığını yitiriyor ve adamın yeniden doğuşuna yardımcı bir olay olarak filmde yer ediniyor. mr balestrero' nun gerçek hırsız ile karşılaştığı sahne ise hitchcock' un parladığı anlardan biri; birbirine benzer iki karakter arasındaki gerilim muazzam.

    sonuç olarak hitchcock' un en dinsel filmi diyebileceğim bir film çünkü final tamamen bu oluşum üzerine kurulu. filmin asıl üzerinde durduğu da bu temadan bağımsız olarak; kendi kendimize kurduğumuz o küçük düzenlerin, istikrarsız ve bir o kadar da kırılgan olduğu gerçeği.


    (xcays - 2 Şubat 2016 20:52)

  • comment image

    basrollerinde henry fonda ve vera miles in oynadigi 1956 yapimi hitchcockfilmi. filmin basinda hitchcock amcam uzaktan bir yerden bu hikaye kelimesi kelimesine gercek bi hikayedir diyor, zannedersem hitchcock un nadir gercek oykuye dayanan filmlerinden birisi, belkide tekdir. filmimizin konusu ise, kendi halinde esi ve 2 cocuguyla yasamakta olan kontrbas sanatcisi manny balestrero polis tarafindan soygunculuk sucuyla aranan bi adam ile karistirilir ve mahkeme onune cikartilir. hikaye amcamin sucsuz oldugunu ispatlamaya calismasi.

    --- spoiler ---

    film 100 dakka civarinda gayet guzel ilerliyo, gene hitchcock izleyiciye ulan noolcak bu adamin hali dedirtmeyi basariyo ama maalesef oykunun sonu soyle geliyor: amcamin tum umitleri tukenirken 90 yasindaki annesi olm dua et duat et diye telkinde bulunuyor, amcam duasini ederken gercek suclu bir soygun sirasinda yakalaniyor ve mutlu son. yaw izle izle izle, tum olay amcamin dua etmesiyle cozuluyo, baya bir hayal kirikligi, yaziklar olsun diyosun icinden

    ---
    spoiler ---


    (partizan turks - 28 Eylül 2005 16:03)

  • comment image

    hitchcock'un 1953 senesinde life dergisinde okudugu, herbert brean'e ait "a case of ıdentity" adlı makaleden yola çıkılarak çekilmis filmdir.

    1951'de italyan goçmeni bir muzisyen olan christopher (manny) balestrero, islemedigi bir suçtan dolayı hapse atılır, ailesi kit kanaat geçinirken avukat bulmak ve onu çıkarmak için ugrasmak durumunda kalır. esi sinir krizi geçirir ve akil hastanesine yatırılır.

    italyan gerçekçiligine ozenen hitchcock, kendisi gibi katolik bir goçmenin (ki yonetmen kendi memleketi ingiltere'de yasarken dahi cockney olması ve ustune bir de roman katolik olmasıyla "oteki" olmayı çocuklugundan beri içsellestirmistir.) gerçek dramını filme almanın sanatını daha ciddi bir yere tasıyacagı konusunda umitlenip, projeye baslamıstır. maxwell anderson ve angus macphail'e senaryoyu yazdırmıs, filmin gerçekciligine de halel gelmesin diye meshur cameo'sunu filmin basina aldirmis.

    film çekimleri esnasında her sey gerçekçi olsun diye balestrero'nun ailesi ve çevresinden yardım beklenmis ama hitch'in soyledigine gore pek de olumlu karsılamamıslar. balestero'nun kumar alıskanlıgi varmıs, yonetmene gore aile ates olmayan yerden duman çikmaz, yapmıstır bir halt diye dusunuyormus.

    film hakkında pek çok makale bulabilirsiniz ama jean-luc godard'in le cinéma et son double'la claude chabrol ve eric rohmer'in hitchcock kitabının sonunda filme ayrilmıs kısmı okumanızı tavsiye ederim.

    bu arada jean douchet de hitchcock kitabinda henry fonda'nın canlandırdıgı balastrero karakterini incil'deki job(yani eyup peygamber'e)'a benzetmektedir. ilginç bir yaklasım. bu filmin hitch'in katoliklige açıkça vurgu yapan filmlerinden birisi oldugunu da belirtmekte fayda var.

    --- spoiler ---

    fonda duvardaki isa(daha dogrusu sacred heart of jesus) resmine bakip dua eder ve o sirada gerçek suçlu bulunur.

    ---
    spoiler ---


    (bree sally chelsea jane - 30 Kasım 2018 17:01)

Yorum Kaynak Link : the wrong man