• "mass effect 3' ü yüzde yüz çevirememiş adamların gelip bok attıkları oyun. sonra da niye takdir edilmiyoruz diye ağlıyorlar."
  • "heyecanla beklediğim oyun.fakat yine de volkan demirel'siz bir galaksi kurtarma hikayesi düşlemekte zorlanıyorum."




Facebook Yorumları
  • comment image

    tansiyonum düştü yemin ediyorum. yeni galaksi yeni gezegenler yeni ırklar bile olabilir. olacak gibi zaten. trailerdaki spectre kim çok merak ettim ama büyük olasılıkla shepard değil. acaba shepard'ın kendini kurban ettikten sonraki yansımalarını görebilecekmiyiz çok merak ediyorum. 2016 senesi oyun dünyası olarak bomba gibi geliyor.

    bu arada yazamadan edemicem

    mass effect serisi > star wars serisi


    (false pretension - 16 Haziran 2015 00:20)

  • comment image

    bir haber var mı yok mu diye sabahın altı buçuğunda kalkar kalkmaz ilk iş olarak e3 sitesinden ea konferansını açtıran ve trailer'ıyla adamı havalara uçuran oyun.

    http://i.imgur.com/5r5sq2m.gifv

    adının mass effect 4 olmayacağını hepimiz biliyorduk; zira yeni hikaye, karakterler ve büyük ihtimalle mekanlar içerecekti. ancak bioware geçen yaz oyunun adının da mass effect olmayacağını, fakat aynı evrende geçeceğini belirtmişti, yani bir nevi spin off gibi bir şey olacaktı. bu açıdan oyunun tekrar mass effect adıyla gelmesi şaşırtıcı oldu. belki franchise'ı iyi temsil edemeyeceğini düşünmüş olabilirler. ben kendi adıma sevindim, mass effect adını görmek oyuna hemen ısınmamı sağladı.

    içeriğe gelirsek; nisan'da reddit'ten yayılan muhabbetin doğru olduğunu görmüş olduk. adından da anlaşılacağı gibi hikaye andromeda'da, samanyolu'na 2,5 milyon ışık yılı uzaklıkta geçiyor. bu durum otomatik olarak mass effect 3'ten en az 40-50 yıl sonrasında geçtiği fikrini veriyor çünkü samanyolu içerisinde ulaşımı mass relay'lerle sağlıyorduk ve mass effect 2'de amanda kenson'ın belirttiği üzere relay'ler olmadan, galaksinin bir ucundan diğerine gitmek reaper'lar için bile aylar, hatta yıllar alıyordu. samanyolu'nun çapı 100 bin ışık yılı, andromeda'ya uzaklık ise dediğim gibi 2,5 milyon ışık yılı; hesabı yaparsınız artık.

    ancak diğer taraftan, trailer'da görülen teknoloji biraz ilginç. n7 elemanı-muhtemelen bir spectre- gezegen görüntüleri arasında geziniyor ve seçtiği gezegene warp drive benzeri bir yöntemle anında varıyor. tüm gezegenler aynı sistemdeyse ve kendisi de o an bu sistemin içindeyse bu mümkün, ancak tek bir sistemde birden fazla biyolojik açıdan gelişmiş yaşam barındıran gezegen bulunma olasılığı sıfıra yakın. insanda andromeda'ya çok daha uzun zaman önce geldikleri ve bu sistemi kendilerinin kurduğu düşüncesi beliriyor haliyle, bu durumda "far removed by time and space from commander shepard’s heroic acts and the final events of the mass effect trilogy" cümlesi de daha bir anlam kazanmış oluyor. yani andromeda, mass effect 3'ten yüzlerce, hatta binlerce yıl sonrasında da geçiyor olabilir...

    bunlarla birlikte trailer'da yeni kasa* bir mako dışında yine omni tool ve zırhı koruyan kinetik bariyerleri görüyoruz. hangi zamanda geçiyor olursa olsun teknolojide pek bir değişiklik olmamış belli ki; ayrıca n7 teşkilatının varlığı da samanyolu'yla irtibatın kopmadığını gösteriyor. zaten haberleşme kuantum dolanıklığıyla* yapılıyordu; gerçek hayatta henüz bilgi aktarımı yapıp yapamayacağımızı bilmediğimiz bir yöntem olsa da, oyundakiler bu işi halletmişlerdi. kuantum dolanıklığı -teoride-intergalaktik mesafeleri bırak, evrenin bir ucundan diğeri arasında bile hiçbir gecikme olmadan iletişim kurmayı sağlar; bu yüzden yine council'a bağlı işler peşinde koşan bir spectre olacağız muhtemelen. reddit'te yeni koloniler kurulabilecek yerler arayacağımız yazıyordu, %99 doğrudur.

    şimdilik eyyorlamam bu kadar. 2016 noeli'ne kadar zaman nasıl geçecek, orası apayrı bir mesele tabi :(


    (ruwenzori 3 - 16 Haziran 2015 10:12)

  • comment image

    büyük ihtimalle ana karakterimizin adının* "ryder" olacağı oyun. geçen gün yayınlanan videodaki ayrıntının üstüne e3'teki fragmanında kullanılan şarkıyı da ekleyince böyle bir fikir atıldı ortaya.

    neyse madem başladım, reddit'teki başlığında yazılanları aktarayım buraya (parantez içinde yazanlar kendi fikirlerim):

    - ana karakterin alliance askeri olup olmayacağı belli değil. n7 ile bir ilgisi varmış ama... "yetenekli ama kendisini ispatlamamış" diye tanıtılmış.

    - pathfinder initiative diye bir organizasyonun logosu paylaşılmış.
    (andromeda'yı keşfe çıkan/andromeda'ya kaçma kararı alan ekip bu olabilir. ana karakter de villa'dan yeni mezun olan birisi olabilir.)

    - zırhın hem özelliklerini hem de görünüşünü değiştirebilmek için daha fazla seçeneğimiz olacakmış. bunu da bir ana zırhın üzerine başka başka parçalar ekleyerek yapabilecekmişiz. kadın ve erkek zırhları arasında çok aman aman bir fark yokmuş.

    - e3 videosundaki n7 askeri ana karakter değilmiş.
    (ki bu daha önce defalarca söylendi. belki de serinin antagonistidir. umarım öyle bir şey olmaz tabii. force unleashed'deki darth vader gibi olur, n7 karizmasını bozar.)

    - dövüş, önceki oyunlardakine benzer olacakmış. omnitool ve bioticlerin varlığı kesinleşmiş.

    - orijinal üçlemedeki uzaylı ırklar yer alacakmış. (yepisyeni bir galaksiye gidildiğinden doğal olarak) yeni ırklar da eklenecekmiş.
    (krogan ve salarianlar var olması şu anda kesin olanlar. turianlar olmazsa kavga çıkar zaten. bioticler varsa asari de vardır. yeterli... ama drell de olsun. quariansız olmaz. geth olsa ilginç olur.)

    - aynı ırkın üyelerinin görünüşleri birbirinden daha ayırt edici olacakmış. bkz: boynuzlu krogan

    - bu da yeni (rocket league terk) m40 mako'muz.

    - yeni mako, savaştan daha ziyade keşif için kullanılacakmış. m35'a göre daha hızlı ve kullanışı daha kolaymış (meh). araç modifikasyonu gündemdeymiş ama kesin değilmiş.
    (şu aracın varlığı, andromeda keşfinin reaper savaşından sonra gerçekleştirildiğini işaret ediyor olabilir. reaperlarla savaşılırken halen m35'ları kullanıyordu alliance.)

    - insanlar(ve muhtemelen diğer samanyolu ırkları) andromeda'ya geçenki videoda gösterilen devasa gemiyle gitmiş ama ana karakterimizin andromeda'da kullanacağı kendisine ait bir gemisi olacakmış.

    - keşif için kullanacağımız arayüz yine "galaxy map" olacakmış. keşfe dar bir bölgeden başlayıp yavaş yavaş bütün galaksiyi ulaşılabilir hale getirecekmişiz. (orijinal üçlemedeki gibi) direk bütün galaksi önümüze serilmeyecekmiş.
    (e3 fragmanındaki gibi olursa süper olur.)

    - oyunun en önemli teması kültürel ve arkeolojik "keşif" olacakmış. karakterin sahip olacağı alet edevat ve özellikle zırhı da buna yönelik olacakmış.
    (ilk üçlemeyle zaten baya sağlam bir ip yaratmıştı bioware. şimdi gözünü direk star trek'in koltuğuna dikmişler gibi. "... to seek out new life forms and new civilizations...")

    - e3 videosundakine benzer gezegenler olacakmış: çöl, bataklık, volkanik, yeşillik, buz...

    - andromeda ırkları tarafından inşa edilen mekanları da gezip görebilecekmişiz: 1 2 3 4

    - keşifler sadece gezegen yüzeyleriyle sınırlı kalmayabilirmiş.

    (- bu da ayrıca güzel bir star wars göndermeli concept art.)


    (standart orbit - 15 Kasım 2015 06:29)

  • comment image

    alliance gemilerinin isimlendirilme prosedüründen haberi olmayanların da heyecanla beklediği oyunmuş.

    dreadnoughtlar dünya'daki dağlarla,
    carrierlar önemli tarihi kişilerle,
    kruvazörler dünya'daki şehirlerle,
    fırkateynler(ki normandy de bunlardan biridir) tarihteki önemki savaşlarla adlandırılır.
    (bkz: normandiya çıkarması)

    normandy, enterprise'dan sonra hayali bir gemi için verilmiş en dolu isim olabilir. tek bir kelimeyle dünyaları anlatmaktadır zira.

    ayrıca multiplayer modu %99,99 ihtimalle co-op olacak olan oyundur. çünkü taraftar bunu istiyor, bioware de me3'ün multi modunun aldığı övgülerden memnun...


    (standart orbit - 15 Mayıs 2016 01:50)

  • comment image

    yapımcılarının üstüne basa basa söylediği şey, bu oyun mass effect 4 değil ve eski serinin hikayesi bu oyunla çok uç noktalarda kesişecek. yapımcılar:

    "evet shepard bir efsaneydi ancak zaten oyuna başladığınızda shepard bir savaş kahramanıydı, size hazır bir karakter vermiştik. ayrıca oyunda samanyolu galaksisinde human sınıfı pek saygın ve üstün bir ırk olmasa bile, bu galakside tanınan bir ırktı. ryder ise andromeda'ya yolculuk eden, savaş apoletleri olmayan bir "hiç kimse". bu seride insanların yaşamadığı, tanınmadığı bir galaksiye gideceksiniz ve sizi, ana karakterinizin amiyane tabirle "0" olduğu bir yolculuk bekliyor olacak."

    diyorlar. ilk mass effectle hikayenin neredeyse hiç bağı olmayacak yani ve olaylar ilk seriden yüzlerce yıl sonra geçecek. bu yolla da ne eski seriyi silip atacaklar, ne de yeni oyuna kotaramadıkları o "son" un izlerini taşıyacaklar. belli ki son ile alakalı başarızlıklarını kabul ediyorlar. açıkçası ben shepard'ın oyunun sonunda gemisi ve ekibiyle hikayenin ucu açık bir şekilde bırakılarak uzaya doğru süzüldüğünü görmeyi yeğlerdim. e yani... ben o kadar mürettabatı toplayacağım, savaştan savaşa koşup ekip arkadaşlarımdan hiçbiri ölmesin diye ter akıtan kararlar vereceğim, hepsini son bölüme taşıyacağım; benim buralara kadar getirdiğim shepard karakterimin yaşamı, reaper teknolojisi eciş bücüş bir hologram'ın sorduğu soruya ne karar verirse versin sona erecek. yek yeaaa.... ben greenizer sonla biten olumlu sonu da mutlu son olarak görmüyorum. shepard'ın yok olduğu herhangi bir son, mutlu ya da iyi son olamaz benim için.

    e3 sonrası röpörtajlarda değinilen bir başka mevzu ise mako'nun hareket kabiliyeti... bunun için günlerce need for speed ekibiyle çalıştık demişler. açıkçası ben me1'de mako'yla gezegen gezegen dolaşmaktan büyük zevk aldım. düz duvara bile tırmanabiliyordum, umarım nitroydu şuydu buydu oynamazlar orasıyla burasıyla fazla.


    (dialago - 16 Haziran 2016 10:43)

  • comment image

    heyecanla beklediğim oyun.
    fakat yine de volkan demirel'siz bir galaksi kurtarma hikayesi düşlemekte zorlanıyorum.


    (black ice - 24 Şubat 2017 11:49)

  • comment image

    bioware'in yaptığı açıklamaya göre diğerleri gibi bir üçlemenin başlangıcı olmayacak bir oyun. yani her ne hikayesi varsa oyunun sonunda sonuçlanmasını bekleyebiliriz. ancak electronic arts'ın işin içinde olduğunu düşünürsek rahat 4 tane overpriced dlc'si çıkar ve hikayeye ekleyerek insanlara zorla para harcatır. hiçbir şekilde bir season pass satmıyor olmalarını normalde dlc çıkmayacağına yorardım ama söz konusu firma ea ise böyle bir şey akla bile getirilemez.

    trial sürümünün content locked kısmına kadar gelip oynadım ve spoiler free olarak şunları sıralayabilirim:

    öncelikle system specs: i5 6600k 4.6 ghz oc, geforce gtx 970 %15 oc, 16 gb ram, oyun ssd üzerinde.

    oyunu bu speclerle high'da oynuyorum, kendi kendine auto detect ile ayarladı ben de bozmadım, fine tuning yaparak bazı ayarları ultraya getirebilirsiniz demişler. genelde 50-60 fps arası gidip geliyor ama oyunun optimizasyon konusunda daha iyi olabileceğini düşünüyorum, bazı yerlerde anlamsız frame rate düşüşleri yaşıyorum. tabii nvidia henüz bu oyun için bir driver güncellemesi yayınlamadı, yayınladığında daha iyi bir performans alacağımı ve ultraya çıkabileceğimi umuyorum.

    - grafikler konusunda, yüz animasyonları hariç her şey kaliteli. ama bana sorarsanız frostbite engine bundan daha iyisini yapabilmeli, dice'ın elinde battlefield 1 ve titanfall 2'nin nasıl olduğunu görüyorsunuz. oyunun haritalarının geniş olması bazı yerlerde bilgisayara fazla yük bindiriyor, oralarını optimizasyon bozukluğu olarak sayıyorum.
    gezegenleri scanlemek için yanına yaklaştığınızda bazen texturelar aşırı kötüleşiyor, sebebini anlamadım. aynı şekilde bir gezegenin yörüngesindeyken galaxy map'ten çıkarsanız o gezegen camdan gözüküyor, harika bir düşünce olmuş ama aynı texture sorunu bazen orada da yaşanıyor ve hafif bok ediyor.
    yüz animasyonları ise, herkesin söylediği gibi berbat. savunulacak bir tarafı yok. sorun en çok insanlarda baş gösteriyor, diğer ırklarda bu kadar göze batan bir sorun göremedim. ancak mass effect serisi benim gözümde hiçbir zaman iyi animasyonlara sahip değildi, ilk oyunu çıktıktan on sene sonra sonuna kadar oynadıysam sebebi grafikleri değildi yani. mass effect 3'te shepard'ın değme cinlere taş çıkartacak garip pozlarını da düşünürsek bioware bu konuda zaten iyi değil ama aaa olan bir oyunda böyle bir beceriksizlik affedilemez. gene de benim için dealbreaker değil bu mevzu.

    - sesleri ben çok beğendim. evimde surround sistem var, genelde ses benim için epey ön plandadır ve combat sesleri gerçekten yoğun, insana doyurucu bir deneyim yaşattığını söyleyebilirim. biotic atışlarının belirli bir kuvveti var ses bazında, gerçekten sadece sesinden bile attığınız şeyin ne kadar güçlü olduğunu anlayabiliyorsunuz. mass effect 3'te de bu böyleydi, sürdürmeleri güzel olmuş.

    - müzikler mass effect serisinin her zaman yıldızıydı. ben herkesin aksine me3'ten çok me2'nin soundtrackini beğenirim, özellikle suicide mission müziği dinlediğim en iyi soundtrackler arasında ilk 3'e girer. mea'da henüz müzik hakkında çok yorum yapacağım kadar çalmadı, ne de o kadar vurucu bir hikaye noktasına gelebildim. ancak galaxy map müziği değişmiş olsa da arada hala eski müzikten tınılar yakalayabiliyor olmanız bence başarılı.

    - combat diğer oyunlara pek benzemiyor. diğer oyunlar daha çok taktik aksiyon gibiyken taktik kısmı geriye çekilmiş, shift'e basıp squad üyelerine komut verme olayı bitmiş, zaten herkes her şeyi otomatik kullanıyor (varsa da ben bulamadım, aslında olsa iyiydi). sizin de eskiden quick access'te sekiz özelliğiniz vardı, şu anda bu üçe inmiş halihazırda kullanılacak. ancak combat eskisine nazaran daha hızlı akıyor, hafiften titanfall izleri aldım ama onun yüzde onu kadar bile kaotik değil o ayrı. gene de şuna bir bakarsanız ne demek istediğimi anlarsınız.

    - ai ile ilgili çok yorum yapamayacağım. sağda solda gördüğüm üzere aptal aptal glitchlerle karşılaşmış millet ama ben henüz rastlamadım ai'ın aptal bir hareketine. oyun tamamen açılınca daha iyi anlaşılır.

    - benim için mass effect serisinde dealbreaker olabilecek tek nokta hikaye ve karakterlerdir. ilk üçlemeyi bu kadar efsanevi yapan şey oyundaki her karakteri ciddi anlamda düşünüyor olmanızdı. ikinci oyunun son bölümüne başlarken, kimi nereye göndereceğinizi seçerken oturup ciddi ciddi düşündürmüştü oyun kimseyi öldürtmeden nasıl bir takım dağılımı yapabilirim diye. liara, tali, wrex, garrus'u kimse öldürtmek istemezdi, öldükleri anda quickload tuşuna basılırdı.
    oyunun content lock kısmına kadar karakterler ile ilgili henüz çok bir yorum yapmak mümkün değil çünkü takım arkadaşlarınızın çoğuyla tanışmıyorsunuz bile. ancak iki ana karakteri kıyaslamak gerekirse, ryder, shepard reis kadar karizmatik falan değil, çömez bile denebilir oyunun başlarında. shepard zaten me1'in başında bile yarı efsaneydi o thresher maw saldırısından kurtulan tek insan olduğu için, ryder'ın ise hiçbir özelliği yok. bu tabii ki biraz garip geliyor çünkü oyundaki herkes sktir çekiyor hafiften size ama aynı zamanda bu adamın karakterinin gelişimine şahit olup şekillendirmenize de olanak tanıyacaktır. bütün mevzu full sürümde bunu sıçıp batırmadan yapıp yapamadıklarında bitiyor.
    diğer karakterler ise basit bir tanıtımdan öteye geçmediler şu ana kadar. ileride onlarla da ilk üçlemedeki karakterler gibi bir bağ kurulabilirse mea başarılı olur, ancak bu oyundaki yan karakterlerin bir dezavantajı var ki, o da oyunun üçleme olmayacağına dair gelene açıklama. evet garrus'u herkes me1'de de severdi ama garrus'un asıl herkesin göz bebeği olduğu nokta ikinci oyunda onu tekrar bulmamız ve ekibe geri katılmasına ön ayak olan olaylar silsilesiydi, yani sadece tek bir oyunda kalsaydı garrus o kadar sevilmeyecekti. bu tali ve hatta liara için bile geçerli olabilir. bu sebepten mea'nın yan karakterleri dezavantajlılar ama bu onlarla bağ kurulamayacağı anlamına gelmiyor, 50/50 şansları var şu anda.

    şimdilik yorumlarım bu kadar. yukarıda birisi çemkirmiş "trialdan kafanızı kaldırın da oyunu anlatın lan" diye, görünce aklıma geldi yazayım dedim. trial'ı oynayıp da preorder'ı iptal eden insanlar olmuş, ben onlardan biri değilim, sırf yüz animasyonları bok gibi diye bir mass effect oyununu silmem ama hikaye ve karakter derinliği sürünürse o zaman aldığıma pişman olurum. şu anda hikaye ilgi uyandırıyor, özellikle andromeda'da onların da dediği gibi "we are the aliens here" hissini güzel vermişler, elinizde scanner var, taratıyorsunuz ve hiçbir şeyin kaydı çıkmıyor bizim galakside olmadığı için.

    son olarak da oyunun me2 veya 3'ten ziyade me1'e benzediğini söylemek istiyorum. gezegen inişleri, orayı burayı tarama ve gezegeni yaşama uygun hale getirme pathfinder olarak öncelikli göreviniz. me3'teki topyekun bir meydan savaşında tüm ırkları toplama, politika türevi konular bu oyunda pek olmayacaktır, şu anda oynadığım yere kadar da olmadı açıkçası.

    dipnot da, eski üçlemeden dönen ırklar şu ana kadar salarian, asari, krogan ve turian. ayrıca quarianların da yolda olduğu söyleniyor oyun için konuşmalarda. tanıdık ırklar burada da varlar yani, sadece bireysel yüzlerin çoğunu görmemiz imkansız. orijinal üçlemeden 600 sene sonra geçtiğini düşünürsek, oyunda görme ihtimalimiz olan eski karakterlerden üç kişi var, liara, grunt ve çok düşük bir ihtimalle de urdnot wrex. gerisi çoktan ölmüş oluyorlar bu zaman diliminde (ayrıca hafif spoiler, yüzünü görmesek de liara t'soni'nin sesi bir ses kaydında duyuluyor oyun içi videolardan bir yerde, benim oynadığım yere kadar yoktu ama bu şekilde hepsinin bir şekilde sesini duymamız mümkün olabilir, en azından bilimci kimliği olanları).


    (varos cloudstrider - 19 Mart 2017 17:20)

  • comment image

    anladığım kadarıyla ağır sorunlu bir stüdyo tarafından içine sıçılmış oyun. yengeç gibi yürüyen karakterler, otistik yüz animasyonları, karizma yoksunu protagonistler, ... öeeh yani. koca koca stüdyolar her yıl bir aaa oyun çıkarmak için kasınca böyle acaiplikler çıkıyor ortaya. aynı şey ubisoft oyunlarında da var. hiçbir derinlik yok. oyun endüstrisi şu amerikalı ergenler için oyun üretmeye başladığından beri yapılan bütün işler boktanlaştı. şu yukarıdaki "eğlenceli işte oyna geç" mantığından ne kadar tiksindiğimi anlatamıyorum artık. fallout 4, assassin's creed 3 ve sonrası, cod mw2'den sonrası; bu oyunların hepsi aynı boktan kitleye hizmet ediyor.

    ezbere oyun yap
    ign'e parayı bas
    otuzbir çeken ergenleri etkile
    ...
    profit?!?!?

    bunlar yüzünden düzgün oyun geliştirilmez oldu. şu iğrenç ortamda bir cdpr kaldı herhalde. o kadar bıktım ki andromeda diye başladım konu nerelere geldi. ayıp lan. witcher'ın kapağında zor kazandığınız paranızı oynumuza layık gördüğünüz için teşekkür ederiz yazıyordu be. adamların bir dlc'si yeni oyun seviyesinde. bu şerefsizler de silaha kırmızı boya 5 dolar, arabayı uçurmak 15 dolar diyor. oyunu alıyorsun tam oynamak için bir oyun parası daha vermen gerekiyor (bkz: star wars battlefront). bu ney lan!?!?


    (antreman kocu munir bey - 26 Mart 2017 17:55)

  • comment image

    her "eğlenceli oyun işte, vuruş hissiyatı güzel, neden bu kadar yerilmiş anlamıyorum." dendiğinde bir çiçek solmakta, bir çocuk ilk adımlarını atmakta ve bir kelebeğin kanat çırpışı dünyanın başka bir yerinde kasırga yaratmakta. demeyin.


    (antreman kocu munir bey - 5 Nisan 2017 22:36)

Yorum Kaynak Link : mass effect andromeda