Chikyû kogeki meirei: Gojira tai Gaigan (~ Godzilla Devlere Karsi) ' Filminin Konusu : Chikyû kogeki meirei: Gojira tai Gaigan is a movie starring Hiroshi Ishikawa, Yuriko Hishimi, and Minoru Takashima. A man begins to suspect that something is wrong about his employers; meanwhile, Godzilla and Anguirus are alerted to...
Gamera 3: Jashin kakusei(1999)(7,4-2022)
Gojira X Mekagojira(2002)(6,8-3214)
Chiisaki yûsha-tachi: Gamera(2006)(6,7-771)
Mekagojira no gyakushu(1975)(6,2-3421)
Gojira vs. Mosura(1992)(6,2-3597)
Gojira no gyakushû(1955)(5,9-5210)
Mosura(1996)(5,9-955)
Kaijûtô no kessen: Gojira no musuko(1967)(5,2-3035)
Gojira tai Megaro(1973)(4,6-4112)
Daikaijû kûchûsen: Gamera tai Gyaosu(1967)(4,6-1537)
Gamera tai daiakuju Giron(1969)(3,9-2029)
Gojira-Minira-Gabara: Oru kaijû daishingeki(1969)(3,9-3106)
günümüz populer kültürü icersinde yer alan korku kurgularındaki japon etkilerine gönderme amaçlı kullanılan bir terim olarak karsimiza cikiyor.japon ve tekrar çevrimleri ile hollywood-dünya sinemasında ses getiren, bilindik orneklerine deginmeden once, esinlenme kaynaklarını gözden geçirmek, kısa bir zaman diliminde ve popüler kultur etkileri ile ortaya cıkmadıgını, sağlam bir altyapı tasıdıgını ayrıca kendilerine gore yeni ve farklı olan herseyin amerikan sineması tarafından nasıl deliler gibi tuketildigini anlama acısından yerinde olacaktır. j-horror hikayelerinin bu denli etkileyici ve merak uyandırıcı olmasının temel nedeninin ve arkasındaki gercegin, japon kültür ve tarih altyapısındeki ögelerin ve benzersizligin olması rahatlıkla söylenebilir.japonlar, cok eskilerden beri, atalarına ait ruhların, kendi soylarını koruduklarına inanıp, gunluk hayatlarını bu inanc dahilinde devam ettirmekte, ve doğal olarak etraflarında görünmeyen bir dünyanın varlığına kanaat getirmektedirler. bu ve benzer inanıslar japon yerel (ve bir zamanlar ulusal) dini olan shinto dan gelmektedir. bu cercevede, ruhani bir dunyanın varlığına inanmanın etkileri ile korku algıları, batı kültüründekilerden genis olcüde farklılık kazanmıştır. (bkz: shinto)ünlü yönetmen hideo nakata, japon ve batı korku ögelerindeki farklılığın, dini inanışlardaki farklar ile izlenebilecegini, bir korku filmi yapımında ruhani dünyayı tanımlanma metodlarının ve korku ifadelerinin, japon ve batı sinemasında tamamen ayrı oldugunu dile getiriyor. özet olarak, j-horror un kokleri, japon kultur ve geleneklerinin 2000 yıllık tarihi ile sarılmıştır. bu filmlerde sıklıkla rastlanan, ruhani varlığın arada kalması durumunun, şiddet ve zorbalık ile ölenlerin, ölüler dünyasına son yolculuklarını yapmaya muktedir olamadıklarına ve intikamlarını alana kadar tekrar tekrar ortaya cıkıp teror estirdiklerine inanıştan kaynaklandığını tespit etmek de mümkündür. j horror sınıfında sayılabilecek filmler, cinnet, şeytan çıkarma, şamanizm, gelecegi görme ve yokai (obake) gibi geleneksel yada din içerikli konuları bunyelerinde barındırırlar. hideo nakata bir röportajında, bu sınıfın köklerinin, edo (1603-1867) ve meiji (1868-1912) donemlerindeki hayalet ve korku hikayelerine kadar izlenebilecegini belirtiyor. yine, örneklerin bircogunda temel korku öğesini oluşturan ve kahramlarımıza kok söktüren –yokai- yi soylece bir anar isek, hayalet, seytani ruh, tanımlanamayan enerji gibi anlamlarının yanında bazıları kısmen insan ve hayvan özellikleri tasıyabildiğine, genel olarak ruhani ve doğaüstü bir güç taşıyarak, insan davranışlarından tamamen farklı, anlaşılamaz bir hareket biçimi sergilediklerine inanıyor japonlar. özellikle edo donemindeki bircok japon sanatçi, gelenekleri ve kendi fikirlerini kullanarak bircok yokai üretmis. küçük bir parantez acarak, ölü insan ruhu anlamında kullanılan yürei nin, yokai semsiyesi altında kabul edildigini, ancak digerlerinden farklı karakteristik sahibi edildiğini söylemeliyiz. pek tabi ki, bu tür filmlerin akışını içersinde neyin ne olduğunu tespit etmeye çalışmak, japon olmayan biri için manasız ve aynı zamanda da gereksiz olabilecektir. birkaç yurei ornegi vermek, aciklayici olur muhtemelen; onryo; ; intikam dolu hayalet, yasarken kendisine yanlış yapıldıgı icin araftan geri doner. ubume ; cocuk doğururken yada küçük çocuğunu arkasında bırakarak ölen anne hayalet. çocuklarına gözkulak olmak için geri gelir, onlara seker getirir. (bu güzel davranışı manipule ederek, başkalarının çocuklarına musallat etmenin ne manasi var diye sorasi gelir insanin)funayurei, denizde olenlerin hayaleti.zashiki-warashi – çocukların hayaleti, tehlikeli olmaktan çok, haşarı, yaramaz kabul ediliyor. seductress ghosts, öldükten sonra yasayan birine aşık olan kadın yada erkek hayaleti. açık olan nokta, yıllar once yaratılmış ruhani varlıkların karakteristikleri, bugunkü j-horror örneklerinde bir araya getirilerek yeni karakterlerin oluşturulmuş ve yenilerinin ortaya çıkarılmasına müsait olmasıdır. cok yazilip cizilmekle birlikte, birkac klasik ve güncel j-horror örnegi hatırlayalim yine de (ringu ve dark water gibi roman temelli orneklerinin yanında, tomie, uzumaki ve yogeri gibi manga uyarlaması birçok örnekleri de mevcut.) tales of moonlight and rain (ugetsu monogatari) – 1953tokaido yotsuya kaidan (ghost story of yotsuya) – 1959onibaba – 1964kaidan - 1964tetsuo: the iron man - 1989joyu-rei – 1996rasen – 1998ringu – 1998ringu 2 – 1999ringu 0 - 2000uzumaki – 2000ju-on – 2000ju-on 2 – 2000ju-on the grudge 2003ju-on the grudge 2 2003kakashi – 2001kairo – 2001jisatsu saakuru - 2002marebito - 2004kansen – infection – 2004yogen – premonition – 2004chakushin ari – one missed call – 2004rinne- reincarnation – 2005son olarak, hollywood tarafından tekrar çevrilerek bugünkü popularitisine ulasan (öncesinde ilgili kesim için zaten yeterince bilinmekte idi) j-horror filmlerinin amerikan sinema endustrisine girmesinde, los angelas’da filmlerde rol arayıp, macera pesinde koşarken ringu’yu kasetten izleyen ve bunun amerika da bir hit olacagını tahmin edip yayın haklarının dreamworks stüdyolarına satılmasında aracılık eden roy lee isimli bir kore-amerikanın rolünü belirtmeden geçmeyelim.yararlanılanlar kaynaklar; wikipedia, http://int.kateigaho.com/, www.imdb.com
(magnifico - 10 Ocak 2007 21:33)
japon olan her şeyin başına getirilen j ifadesinden nasibini almış sinema türüdür. (j horror, j porn, j pop, vs vs vs) hollywood tarafından keşfedilip amerikan uyarlamaları yapılmakta gecikmemistir. (ring, dark waters, lake house vs vs vs ) belli karakteristik özellikleri vardır bu sinemanın birincisi sessizlik ve ses efektlerinin çok derinden kullanılması diyebiliriz, yani uzun sessizlikler ve bu sessizliğin ardından yaklaşan sesler (aslında bu çok karakteristik bir özellik çünkü japon seyircisi çok sabırlı bir seyirci olduğu için yönetmenler bundan baya yararlanmış, hatta baazı j horrorlar filmin bir saatinde hiçbirşey yapmayıp sadece karakterin gelişimiyle uğraşır, gelin görün ki hollywood uyarlamalarından bu konunun ya abartıldığını ya da görmezden gelindiğini görüyoruz)ikinci özellik olarak suyun kullanımı denebilir japonya sularla çevrili ve çok fazla gölü ırmağı olan bir ülke olduğunun suyun bir izlek olarak kullanımı oldukça sık rastlanan bir durum.başka bir özellik gündelik hayata dair şeylerin kullanımı olabilir televizyon, bilgisayar, internet, telefon vs gibi gündelik eşyalar hatta bazen bütün konu bu eşyalara dayanacak şekilde kullanılır burada amaç artık görmekten pek korkmadığımız kanlı gösteriler yapmaktansa izleyici üzerinde sinemadan çıktıklarında da devam edecek bir etki yaratmaktır zira seyirci filmden sonra da hayatının herhangi bir noktasında, sokakta, evde, işte bu eşyaları kullanmak durumundadırbir diğer özellik olarak korkulan karakterlerin ya da yaratıkların klasik amerikan sinemasında olduğu kadar grotesk olmaması sayılabilir. sanki daha gerçekçi ve daha doğaldır bu karakterler, bu yaratıklarla ilgili korku öğesi tipleriyle değil atmosferle sağlanır, hareketle, ya da bakışla bile olabilir (ring'deki küçük kızın tv'den çıkıp yürüyüşünü hatırlatayım burada)çok fazla kan olmaması ayrı bir özellik, daha psikolojik yöntemlerle germeye yönelik bir sinema olduğu zaten önceki yazdıklarımdan da çıkıyor sanırımbir de filmin mekanın küçük olması durumu var, bir oda, bir ev ya da en fazla küçük bir kasaba, burda da yine sıradan izleyici hedef alınıyor, bütün dünyayı etkileyen bir olaydansa küçük bir evde geçen korkutucu bir olay daha inandırıcı olabilir, ve bu da yine izleyici üzerinde sinemadan çıktıktan sonra bile devam eden bir etki yaratıyor çünkü ister istemez evine gitmek zorunda bu kişi, o evde yalnız yaşıyorsa vay haline.başka bir özellik olarak da batı'nın korku (thrill) öğesini erotizm ile bağdaştırmasının karşısında (elm street, scream, vs vs vs) j horror türünün erotik ya da pornografik durumla pek uğraşmadığını söyleyebiliriz. evet.
(onewayticket - 21 Ocak 2009 19:13)
agzindan lazer cikartabilen dev bir kertenkelenin tokyo'yu isgal etmesinden ibaret degildir.
(spincrus - 31 Ocak 2003 05:39)
a haunted schoola mummy's loveabominable snowmanandroid of notre dameatragonattack of the mushroom people, thebaptism of bloodbeast man snow manbeauty and lequidmanbirth of japan, three treasuresbirth of the wizardblack cat, theblood and soulbloody fragments on white wallbronze magiciancapital great warcapital story: secret reportcrest of betrayalcurse of the mushroom peopledemon, the (devil woman )demon ponddestroy all monstersdictator of the citydogora: the space monsterdonor, thedon't look updrifting classroom, theelectrical facsimile transmission man, theentrails of a beautiful womanentrails of a virgin (entrails of a whore)evil dead trapevil dead trap 2evil of draculafang in the hole, thefemale inquisitorfemale marketfirst gas man, thefrankenstein conquers the world frankenstein meets the giant devil fish frankenstein vs baragon frankenstein vs the giant devil fish frankenstein vs the subterranean monsterfrankenstein's monster: sanda vs gailahgamera: the gurdian of the universegamera 2: advent of legiongamera 3: revenge of irisgammera the invinciblegammera vs barugongammera vs guirongammera vs gyaosgammera vs jigergappa: triphibian monstergodzilla vs king gidrahgammera vs virasgammera vs zigraghidrah, the three-headed monsterghost story of the snake womangigantis the fire monstergodzillagodzilla 1985godzilla's revengegodzilla vs. biollantegodzilla vs gigangodzilla vs megalongodzilla vs the bionic monstergodzilla vs the sea monstergodzilla vs the smog monstergodzilla vs the thinggoke body-snatchergorathgreen slime, theguinea pig 3: flowers of flesh and bloodguinea pig 4: mermaid in a manholeguts of a beautyguts of a virginguts of a virgin 3h-man, thehakaider: mechanical violatorhalf human: the story of the abominable snowmanheat-haze theatre (heat shimmer theater)hellhideki: evil dead trap 2hole, thehorror of an ugly womanhuman vapor, thehunting ash (hunting skyscrapers)hypnosisin the woodinfernoinvisible man, theiron manking kong escapesking kong vs godzillakuronekokwaidanlake of draculalatitude zerolegend of dinosaurs and monster birdslegend of the eight samurailiving dead in tokyo baylove-mad tutoress, themadam white snakemagic serpent, themajin, monster of terrormajin strikes againmasseur's curse, thematango, the fungus of terrormermaid in a manholemonster zeromoon over taomothramummy's love, amysterian, thenaked bloodpassion of a woman teacher, thepriest and empresspsychic school warsreborn from hell: samurai armageddonreikoreturn of giant majin, therevenge of mechagodzillaring, thering 2, therobokill beneath discoclub laylarusted bodyssamurai reincarnationsand boatsanda vs gailahscarred peopleschool in the crosshairssecret of the telegian, thesnakegirl and the silverhaird witch, theson of godzillasorcerer, thespiral, thespirit of the pondsplattersummer among the zonbiestale of an unusualtales of ugetsu (tales of a pale and mysterious moon after the rain)telegian, the (telegraphed man, the)the attack of the mushroom peoplethe black catthe demonthe donorthe drifting classroomthe electrical facsimile transmission manthe fang in the holethe first gas manthe green slimethe guard from undergroundthe h-manthe holethe human vaporthe invisible manthe love-mad tutoressthe magic serpentthe masseur's cursethe mysterianthe passion of a woman teacherthe return of giant majinthe ringthe ring 2the secret of the telegianthe snakegirl and the silverhaird witchthe sorcererthe spiralthe telegian (the telegraphed man)the war of the gargantuasthe witchthe x from outer spacevampire dollvampire princess miyuvaran the unbelievablewar of the gargantuas, thewater cyborgwicked citywitch, thewizard of darknesswoman in the dunesx from outer space, theyog, the monster from spaceyotsuya ghost story
(spincrus - 31 Ocak 2003 05:44)
bunlar da kult olarak sinema tarihine gecmis filmlerdir;99 hon me no kimusumeboukou kirisaki jackfrankenstein tai chitei kaijuu baragon (frankenstein conquers the world (bkz: oha))gas-ningen dai 1 gou (human vapor)hellywoodhousejigoku (1960)jyuujin yuki-otokokenpei to barabara shibijinkinjirareta mariko (tv serisi)kyoufu kikei ningenkyuuketsuki gokemidoromaboroshi no mizuumimatango (matango, the fungus of terror)miira no koimoujuuoiranshoujo tsubakitsuitou no zawameki
(spincrus - 31 Ocak 2003 05:45)
1990 sonrasi japon korku filmleri, taklit ettikleri hollywood korku filmlerinden epeyce ayrilmis, daha da ileri gitmislerdir. bunun sebebi ise kendilerine senaryo olarak daha once yazilmis manga'lari secmis olmalaridir. otokiresou, rasen gibi daha once cok satilip okunan manga'lari filme gecirmek hem cok fazla masraf gerektirmemis hem de kendi kulturlerine ait degerleri filmlerde arayan japonlar icin ilgi cekici olmustur. hollywood filmlerinden de oeeh diyen dunya icin de bir alternatif haline gelmeye baslamistir.
(akira - 22 Ağustos 2003 12:13)
fotograf cekmeyen buyuk cuklu tembel japon'un gundelik hayatini anlatan ekol.
(delikan76 - 22 Ağustos 2003 12:14)
1.70 cm boyunda devasa yaratıklar şehri sarmıştı... diye başlar çoğu senaryo
(oztokyolu - 16 Ağustos 2004 09:45)
kusturasıya korku mu istiyorsun. al izle. evrimsel bir şey olsa gerek. karakterlerle özdeşleşemiyorsun..kime acıyacağını bilemiyorsun bunlardan...ne hissettiğine bazen anlam veremiyorsun adamların.. harakiri gibi bişey yani
(kirvem - 16 Kasım 2004 22:15)
sikca basvurulan uzun saçlı kadin ogesinin -her filmde aynı kadının oynadığını düşünüyorum- bizzat bir japondan ogrendiğim üzere japon kültüründe şöyle bir anlami varmis: uzun siyah sacli kadin erkegine aşık -ya da aşık olmaya istekli-, hayatını adamış kadini simgeler. saçın kesilmesi ise kalbinin o erkek tarafından kırıldığına -diğer bir deyişle depresyona girildiğine- delalet eder. hatta japonya'da bugun bile bir gecelik ilişki yaşamak isteyen erkek kısa saçlı kadınları tercih ediyormus. su öğesi ise -bunu kendim buldum- japonya nın ada ve deprem kültürü sahibi olup her an sulara gomulme korkusunu simgeliyor. (cinsel gondermeler de barındırıyor olabilir onu freud çulara sormak lazim.)aile cok onemli oldugu için dagılan aile düzenin-kurumun yıkılması tehlikesinden, filmlerde her turlu lanete acık olarak işleniyor. (son 20 yılda boşanmanın deli gibi artmasını isviçre falan kaldırabilir ama japonya için 3 kuşak daha geçmesi gerekiyor sanırım)
(krepieren - 8 Mayıs 2006 00:18)
Yorum Kaynak Link : japon korku sineması